Nogal wat goede verkopers groeien door naar de rol van salesmanager. Maar ze missen vaak de juiste managementskills om een team te leiden. Om een succesvol salesteam samen te stellen en te coachen – zeker in the field – zijn andere vaardigheden nodig. Maar hoe creëer je een goede band met je medewerkers zonder ze voortdurend voor de voeten te lopen? Hoe coach je medewerkers naar succes? Hoe organiseer en leid je complexe teams? Hoe krijg je buy-in van je salesteam over wat ze moeten doen? Hoe creëer je meer tijd in de agenda voor coachingactiviteiten die er echt toe doen? In deze module leer je hoe je een inspirerend people manager en coach kan zijn voor individuele medewerkers en een team. Je leert ook om verkoop- en multifunctionele teams samen te stellen en de verkoop succesvol te organiseren met behulp van digital sales tools.

Doelstellingen

Deze opleiding biedt ideeën, methoden en werkwijzen om salesmanagement te vernieuwen in een context van snel veranderende klantrelaties en digitale en technologische innovaties. Je ontwikkelt daarnaast sales coachingvaardigheden en krijgt nieuwe inzichten in people management die je als hefbomen kan inzetten voor meer succes in verkoop.

Pluspunten

Dankzij een persoonlijk teammanagementprofiel krijg je een beter beeld van je werkvoorkeuren en die van je teamleden. Dit profiel wordt bepaald aan de hand van 64 vragen die je vooraf online beantwoordt (Margerison-McCann). Verdere bespreking van je profiel volgt tijdens de opleiding. Hierdoor heb je een krachtige tool in handen om de teamwerking te optimaliseren en tot betere prestaties te komen.

Hoe kunt u commercieel innoveren en hoe gaat u om met de huidige digitale evolutie in sales?
Na deze masterclass bent u perfect voorbereid om deze uitdagingen aan te gaan.

Bestemd voor

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die strategisch mee verantwoordelijk is voor omzet, groei en verkoop in een bedrijf en die leiding geeft aan een verkoopteam, zoals:

  • (toekomstige) salesmanagers/directie
  • commercieel managers
  • sales- en marketingmanagers
  • (inter)national key account managers

Programma

De sales manager als coach

  • Salescoach, mentor, consultant of trainer
  • Universele principes van succesvol coachen
  • Fatale coachingfouten en barrières voor het coachen van een salesteam
  • Intern coachingprogramma en coachingplan
  • Coachen van veranderingen 

Ontwikkeling en coaching van teams

  • Werken in teamverband
  • Rollen en taken van de teamcoach
  • Assessment: groeipotentieel en coachbaarheid
  • Bouwen en ontwikkelen van succesvolle teams (inclusief teamcharter)
  • Productieve en motiverende salesmeetings
  • Intervisie coaching
  • Het teamcoachingplan
  • Multidisciplinaire en remote teams

De salesmanager als persoonlijke coach

  • Rollen en taken
  • Coaching assessment
  • Salescoachingproces en -plan
  • Coaching op het terrein

Coachingmethoden en -middelen

Docent(en)

d_03825
Chris Delvaux

Chris Delvaux is senior consultant en zaakvoerder van THRUST. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in ad interim sales managementfuncties en in het begeleiden van organisaties op vlak van commerciële strategie, go-to-market optimalisatie, business model innovatie en service design. Chris begeleidt en coacht sales managers en verkoopdirecteuren bij commerciële transformaties en bij de verbetering van commerciële effectiviteit. Zijn focus ligt op klantrelaties, verkoop en teams. Zijn klanten zijn bedrijven uit diverse sectoren, zoals verzekeringen, farma, medical devices, voeding, textiel, machinebouw, computers en financiële diensten. Chris is getraind in service design thinking (Amsterdam) en in business model innovatie (St. Gallen).

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 609 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Als u meerdere modules combineert, gelden speciale voordeeltarieven, afhankelijk van de totaliteit van het aantal dagen. 2 dagen: 1.609 euro, 3 dagen: 2.288 euro, 4 dagen: 2.906 euro, 5 dagen: 3.540 euro. Voor de volledige reeks van 6 dagen, geniet u 20% korting en betaalt u 4.084 euro (excl btw). Kortingen zijn niet cumuleerbaar.

Inschrijven

Data