1. Uw commerciële mindset
Als verkoper bent u iemand die inspireert, overtuigt en anderen ook effectief aanzet om iets te ondernemen, zowel online als offline. De mindset of commerciële flair die hiervoor nodig is, is de basis van uw commerciële rol. Denk aan verbale en non-verbale communicatie en gesprekstechnieken om hierop in te spelen.
- Invloed van digital sales
- Het belang van lichaamstaal
- Zelfzeker (durven) communiceren
- Onmisbare communicatietechnieken
- vraag- en luistertechnieken
- dieptevragen met het oog op opportuniteiten
- terugkoppelingtechniek
2. De kracht van social selling
Het internet is vandaag de grootste bron van informatie. En die wordt alleen maar groter. Maar hoe kunt u de digitale tools nu inzetten om uw business te versterken? Tijdens onze training haalt u de social seller in uzelf naar boven en leert u digital tools inzetten om leads te genereren en opportuniteiten te detecteren. Zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen natuurlijk. Wedden dat u zich straks afvraagt hoe de wereld het ooit zonder social selling deed?
- Wat is social selling (niet)?
- De invloed van social selling op het beslissingsproces
- Hoe prospects contacteren?
- Hoe waarde creëren met conversatie en content?
- Hoe uzelf profileren als expert in uw vakgebied?
- Social selling tools
- Leads genereren
- Beslissingsnemers in kaart brengen en benaderen
- Triggers en opportuniteiten detecteren
3. Concrete verkoopdoelen mét stappenplan
Het is zover, uw eerste klantenbezoek komt dichterbij! Een goede voorbereiding is key. Onze expert deelt met plezier zijn best practices en vertelt hoe u vooraf uw doel en methode bepaalt. En dat zowel voor een B2B als een B2C omgeving.
- Ben ik een product- of solutionseller?
- Bepaal het hoofd-, deel- en reservedoel van uw bezoek
- De logische fasen van een verkoopgesprek
- Welke bezwaren kunt u verwachten?
4. De eerste indruk
Enkele seconden of in het beste geval enkele minuten. Zo veel (of net weinig) tijd hebt u om een professionele indruk te maken. Gelukkig leert u tijdens de training hoe u meteen de juiste snaar raakt, om dan te scoren met een elevator pitch op niveau.
- Het ideale script bij telefonische prospectie
- Zo maakt u een klant warm voor een afspraak
- En zo weerlegt u afspraakbezwaren
- Een geslaagde kennismaking
- Het nut van social talk en een gespreksagenda
- De elevator pitch om uzelf en uw bedrijf voor te stellen en te verkopen via uw USP's
- Businesskansen zien én grijpen
5. Het verkoopvoorstel
Nu u weet hoe u één voet binnen zet, is het tijd voor de volgende stap: een verkoopvoorstel op maat. En dat begint met wat opzoekwerk en een grondige analyse. U leert behoefte-opportuniteiten opsporen én er professioneel mee omgaan.
- Trechtertechniek en het belang van negatieve en positieve gevolg/effectvragen
- Rationele versus irrationele gespreksturing
- Welke voorwaarden sturen de beslissing van de klant?
- Hoe de USP’s tot hun recht laten komen in uw voorstel of offerte
6. Uw top 5-argumenten
Het moment van de waarheid breekt aan wanneer u uw klant overtuigt: u kent dé oplossing voor zijn probleem. Al gelooft die dat enkel als u de juiste kaarten bovenhaalt. Dus leert u op de juiste manier argumenten met added value inzetten om uw USP’s hard te maken.
- Sellogram als argumentatietechniek
- Hoe USP’s kwantificeren met de zero-based techniek
- Het geheim van storytelling
7. Bezwaren tackelen en afsluiten
Dat u dagelijks met koopbezwaren en afwijzing te maken zult hebben staat buiten kijf. Het belangrijkste om toch een deal te bekomen? Dat u leert omgaan met tegenwind en die moeiteloos weet om te buigen in een compromis.
- Meeveertechniek: hoe koopbezwaren weerleggen
- Omgaan met prijsbezwaren
- Detecteren van en inspelen op koopsignalen
- Met succes om een deal vragen
- Besluiteloosheid counteren
- Een effectieve (offerte)opvolging