Een vlotte babbel en een aanstekelijke lach? Natuurlijk horen die bij de kwaliteiten van een sales representative, accountmanager of commercieel medewerker. Zo eentje die klanten er zonder woorden van kan overtuigen dat hij of zij hun ontbrekende puzzelstukje in de aanbieding heeft. Aangeboren talent? Waarschijnlijk. Een rugzak vol verkooptechnieken? Nog net iets waarschijnlijker. Ontdek dat laatste in deze 4-daagse salestraining.

Doelstellingen

Resultaten halen, daar draait het om in sales. En die van onze salestraining zijn duidelijk. Na 4 intensieve dagen vol verkooptheorieën, video-oefeningen en rollenspelen begin je vol vertrouwen aan je salescarrière. Op het einde van de rit spreek je de taal van de klant. Wat zoveel betekent als het volgende:

  • Je komt assertief en empathisch over
  • Je stelt de juiste vraag op het juiste moment. Timing is alles
  • Je doorgrondt je klant in 1-2-3 en weet het ontbrekende puzzelstukje te vinden
  • Je speelt hierop in en vertelt de klant precies wat hij of zij wil horen, zowel face to face als online. Solution selling is dan ook je stokpaardje
  • Je countert met gemak bezwaren en klachten

 

Pluspunten

  • Interactieve manier van leren aan de hand van heel wat praktijksimulaties en 2 gepassioneerde docenten.
  • Focus op solution en social selling.

Bestemd voor

Deze opleiding is er voor iedereen die zijn of haar commerciële reflex en skills wil trainen, om vol overtuiging aan een commerciële loopbaan te beginnen:

  • junior sales professionals
  • sales executives
  • verkopers
  • vertegenwoordigers
  • commercieel verantwoordelijken
  • verkoopverantwoordelijken
"

De opleiding was héél leerzaam. De docenten doen dit met passie en gedrevenheid. Ze hebben mij heel veel bijgeleerd. Ik zal zeker véél van de theorie in de praktijk toepassen.

"
Cécile de Peñaranda, accountmanager, Educam Service
"

De opleiding is sterk. Het onderwerp is rijk ingevuld!

"
Klaas Vandendriessche, sales account manager, VDAB-CLA
"

Heel praktisch en goed gegeven.

"
Christophe Louage, accountmanager
"

Voor mij was dit een hele leerrijke training, ik kan nu mijn salesskills gaan opbouwen en uitbreiden.

"
Saskia Deleebeeck, sales en productspecialist, Ergotrics

Programma

1. Je commerciële mindset

Als verkoper ben je iemand die inspireert, overtuigt en anderen ook effectief aanzet om iets te ondernemen, zowel online als offline. De mindset of commerciële flair die hiervoor nodig is, is de basis van je commerciële rol. Denk aan verbale en non-verbale communicatie en gesprekstechnieken om hierop in te spelen.

  • Invloed van digital sales
  • Het belang van lichaamstaal
  • Zelfverzekerd (durven) communiceren
  • Onmisbare communicatietechnieken
    • vraag- en luistertechnieken
    • dieptevragen met het oog op opportuniteiten
    • terugkoppelingtechniek

 

2. De kracht van social selling

Het internet is vandaag de grootste bron van informatie. En die wordt alleen maar groter. Maar hoe kan je de digitale tools nu inzetten om je business te versterken? Tijdens onze training haal je de social seller in jezelf naar boven en leer je digital tools in te zetten om leads te genereren en opportuniteiten te detecteren. Zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen natuurlijk. Wedden dat je je straks afvraagt hoe de wereld het ooit zonder social selling deed?

  • Wat is social selling (niet)?
  • De invloed van social selling op het beslissingsproces
  • Hoe prospects contacteren?
  • Hoe waarde creëren met conversatie en content?
  • Hoe jezelf profileren als expert in je vakgebied?
  • Social selling tools
    • Leads genereren
    • Beslissingsnemers in kaart brengen en benaderen
    • Triggers en opportuniteiten detecteren

 

3. Concrete verkoopdoelen mét stappenplan

Het is zover, je eerste klantenbezoek komt dichterbij! Een goede voorbereiding is key. Onze expert deelt met plezier zijn best practices en vertelt hoe je vooraf je doel en methode bepaalt. En dat zowel voor een b2b- als een b2c-omgeving.

  • Ben ik een product- of solutionseller?
  • Bepaal het hoofd-, deel- en reservedoel van je bezoek
  • De logische fasen van een verkoopgesprek
  • Welke bezwaren kan je verwachten?

 

4. De eerste indruk

Enkele seconden of in het beste geval enkele minuten. Zo veel (of net weinig) tijd heb je om een professionele indruk te maken. Gelukkig leer je tijdens de training hoe je meteen de juiste snaar raakt, om dan te scoren met een elevator pitch op niveau. 

  • Het ideale script bij telefonische prospectie
  • Zo maak je een klant warm voor een afspraak
  • En zo weerleg je afspraakbezwaren
  • Een geslaagde kennismaking
  • Het nut van social talk en een gespreksagenda
  • De elevator pitch om jezelf en je bedrijf voor te stellen en te verkopen via uw USP's
  • Businesskansen zien én grijpen

 

5. Het verkoopvoorstel

Nu je weet hoe je één voet binnen zet, is het tijd voor de volgende stap: een verkoopvoorstel op maat. En dat begint met wat opzoekwerk en een grondige analyse. Je leert behoefte-opportuniteiten op te sporen én er professioneel mee om te gaan. 

  • Trechtertechniek en het belang van negatieve en positieve gevolg/effectvragen
  • Rationele versus irrationele gespreksturing
  • Welke voorwaarden sturen de beslissing van de klant?
  • Hoe de USP’s tot hun recht laten komen in je voorstel of offerte

 

6. Je top 5-argumenten

Het moment van de waarheid breekt aan wanneer je je klant overtuigt: je kent dé oplossing voor zijn probleem. Al gelooft die dat enkel als je de juiste kaarten bovenhaalt. Dus leer je op de juiste manier argumenten met added value inzetten om je USP’s hard te maken. 

  • Sellogram als argumentatietechniek
  • Hoe USP’s kwantificeren met de zero-based techniek
  • Het geheim van storytelling

 

7. Bezwaren tackelen en afsluiten

Dat je dagelijks met koopbezwaren en afwijzing te maken zult hebben staat buiten kijf. Het belangrijkste om toch een deal te bekomen? Dat je leert omgaan met tegenwind en die moeiteloos weet om te buigen in een compromis. 

  • Meeveertechniek: hoe koopbezwaren weerleggen
  • Omgaan met prijsbezwaren
  • Detecteren van en inspelen op koopsignalen
  • Met succes om een deal vragen
  • Besluiteloosheid counteren
  • Een effectieve (offerte)opvolging

Laat u inspireren

debestesalesstrategieentijdensennacorona_c8d4d4a05d15937bb710ddf11eb32cee_2000

De coronacrisis brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor salesteams. De meeste bedrijven willen kosten besparen, maar ook de verplichting tot thuiswerk vormt een extra horde. Wil je toch je salesquota halen? Ga aan de slag met deze 6 tips.

Docent(en)

D_02791.jpg
Jan Van Eekelen

Jan Van Eekelen is senior trainer bij NCOI Learning. Daarvoor was hij ruim 20 jaar salesmanager, coach en trainer bij een internationale financiële groep. Hij specialiseerde zich enerzijds in het ontwikkelen van verkoop- en onderhandelingsprogramma's en anderzijds in trainingen rond coaching, leidinggeven en communicatie. Deelnemers aan zijn opleidingen waarderen zijn mensgerichte aanpak en herkenbare voorbeelden.

Lees meer
cr-00175000
Kathleen Cools

Kathleen Cools is sales trainer en coach bij Attitudo en blikt terug op ruim 20 jaar ervaring als verkoper en salesmanager in de ICT sector. Kathleen laat stoffige old school verkooptechnieken achterwege en brengt een vernieuwende kijk op het vlak van verkopen. De verkoopcyclus is omgevormd tot een aankoopproces dat wordt geleid door de klant. Vanuit de psychologie, NLP, systeemdenken en coaching heeft zij een aanpak met vaardigheden en attitudes die fundamenteel zijn voor de verkoper van de toekomst.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 2 381 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Accreditatie:
  • VOV Vlaams Opleidingsverlof, 32 uren (In aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Download de brochure

 

Download uw brochure Sales: training voor starters

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.