Onderhandelen creëert spanning: enerzijds wil je het liefst van al de deal binnenhalen, anderzijds wil je vermijden dat dit ten koste gaat van je eigen rendabiliteit. De definitie van een goede deal? Een goede deal levert meerwaarde op voor beide partners, hypothekeert de relatie met je klant niet en komt zo efficiënt mogelijk tot stand. In deze training verdiep je je inzichten in hoe je een goede deal bereikt, ontwikkel je vaardigheden die daarvoor cruciaal zijn en versterk je je zelfvertrouwen.

Doelstellingen

In deze 2-daagse opleiding leer je:

  • De onderhandeling ook door de ogen van je onderhandelingspartner te bekijken
  • Je standpunten kracht bij te zetten en je belangen te verdedigen
  • De standpunten van de onderhandelingspartner in de juiste context te plaatsen en hierdoor de wederzijdse belangen beter te begrijpen
  • Om te gaan met spanning, druk en manipulatie en hierop passend te reageren
  • Het 'voor wat hoort wat'-principe met de glimlach toe te passen
  • Lichaamstaal als een belangrijk deel in de communicatie te zien

Na deze training ben je beslist zelfverzekerder, ook in stressvolle en moeilijke salessituaties.

Bestemd voor

Deze training is bijzonder geschikt voor alle commerciële medewerkers die hun onderhandelingen kracht willen bijzetten:

  • verkopers
  • sales- en areamanagers
  • accountmanagers
  • commerciële binnendienstmedewerkers
  • salescoaches
"

De docent gebruikt de nodige hoeveelheid theorie en wisselt dit af met voldoende praktijkoefeningen die de theorie inzichtelijk maken. Heel goede opleiding!

"
Stephanie Aerts, Key Account Manager, IPG Holding
"

Een opleiding die vaag theoretisch start en daarna vol bruikbare tips zit. Zeker een aanrader.

"
Christof Jochems, exportmanager, Novy

Programma

1. Kenmerken van een doeltreffend onderhandelaar

  • De 4 basispijlers van een win-winonderhandeling
  • De voornaamste hinderpalen voor win-win
  • Principes van resultaatgericht onderhandelen

2. Ken je onderhandelingspartner

  • Het persoonlijkheidsprofiel van je onderhandelingspartner: hoe denkt en handelt de ander?
  • Hoe pas je jezelf aan de ander aan?
  • De inkoper als professionele onderhandelingspartner

3. De 5 basisactiviteiten van de onderhandeling

  • De uitwisseling over de inhoud
  • De soepele sturing van het verloop
  • Het onderhouden van de relaties en het gespreksklimaat
  • De beïnvloeding van de machtsverhoudingen
  • De dialoog met de achterban

4. Praktijkcase: de essentiële onderdelen van een geslaagde onderhandeling

  • Voorbereiding
  • Bepalen van de tactische aanpak
  • Bewust aanwenden van de eigen onderhandelingsstijl in functie van het te bereiken doel
  • Continu blijven focussen op de belangen van de onderhandelingspartner én op de eigen belangen
  • Nastreven van een evenwicht in de machtsverhouding en het ontwikkelen van het vermogen om invloed te hebben op de ander
  • Nabespreking aan de hand van peer reviews

5. Chronologisch verloop van succesvolle onderhandelingen

6. Onderhandelingstactieken voor moeilijke of stresserende situaties

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Data