Key Accountmanagement draait om het uitbouwen van een strategisch partnership met je voornaamste klanten. Het gaat veel verder dan de klassieke klant-leverancier relatie. Het is een strategische keuze om lange termijn relaties uit te bouwen met selectief gekozen klanten met het oog op een win-win voor beide partijen.

Goed uitgebouwd key account management versterkt de eigen concurrentiepositie maar vraagt tegelijk ook om zeer specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardig sparringpartner op te treden voor je klanten, ontwikkelden we deze 3-daagse Key Account Management training.

Doelstellingen

Key Accountmanagement in de praktijk

 

In deze driedaagse komen volgende thema's aan bod :

1. de vitale rol en het organiseren van (key) account management in de onderneming

2. kerncompetenties, rollen en verwachtingen van de accountmanager

3. het selecteren en categoriseren van (key) accounts

4. welke verschillende relatieniveaus er zijn en hoe je kernrelaties kan ontwikkelen

5. een aanpak om (key) accounts strategisch te analyseren en te waarderen

6. verschillende (key) account strategieën en het uitwerken van een strategisch accountplan

7. bijzondere onderwerpen zoals partnerships, co-creëren van oplossingen, onderhandelen en presenteren, (key) accountteams

8. individuele voorkeur en energie focus op basis van het teammanagementprofiel en wat dit betekent in uw rol en takenpakket als accountmanager

Pluspunten

1. Inzicht in uw persoonlijk teammanagementprofiel (Margerison-McCann)

Wat zijn uw sterke punten? En hoe kunnen die de samenwerking in het accountteam of met andere departementen bevorderen? Dankzij een persoonlijk teammanagementprofiel krijgt u meer zicht op uw werkvoorkeuren en waar uw persoonlijke energie het meest rendeert. Hierdoor hebt u een krachtige tool in handen om de teamwerking te optimaliseren en tot betere prestaties te komen.

2. Een compleet account plan template/werkboek

Een pragmatisch voorbeeldplan dat alle kernelementen bevat om de huidige accountsituatie, concurrentiepositie, gekozen accountstrategie(ën) en concrete acties gestructureerd in kaart te brengen. Het is een eenvoudig stappenplan dat als basis dient voor het selecteren en verder opbouwen van de juiste relaties met de accounts.

Bestemd voor

Deze 3-daagse training is bestemd voor:

 Iedereen die strategisch mee verantwoordelijk is voor het uitbouwen van sterke relaties met geselecteerde klanten, voor het verankeren van deze klanten aan de onderneming en het stimuleren van groei:

  • (Toekomstige) (key) accountmanagers of iedereen die medeverantwoordelijk is voor de verdere uibouw van (key) accounts
  • (Key) account teammanagers
  • (Inter)national key account managers
  • Sales en commercieel managers

Programma

1. Strategie en organisatie

  • De vitale rol van (key) account management in de onderneming
  • Het ontwikkelen van (key) accountmanagement voor de onderneming
  • Organiseren van (Key) account management
  • De (Key) Accountmanager – competenties, rollen en verwachtingen
  • Selecteren en categoriseren van (key) accounts
  • Relatieniveaus, interface management en het ontwikkelen van kernrelaties
  • Planning voor key accounts

2. Account analyse

  • Het perspectief van de koper-afnemer
  • (Key) account winstgevendheid en waardering
  • Interne en externe analyse van de (key) account

3. Account planning

  • Verschillende account strategieën
  • Het ontwikkelen van een concreet, strategisch actieplan

4. Special topics

  • Partnerships met Key Accounts
  • Co-creëren van oplossingen
  • Precised digital marketing & communicatie
  • Onderhandelen
  • Presenteren & overtuigen
  • Global Key Account Management
  • Klanttevredenheid meten

Docent(en)

d_03825
Chris Delvaux

Chris Delvaux is senior consultant en zaakvoerder van THRUST. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in ad interim sales managementfuncties en in het begeleiden van organisaties op vlak van commerciële strategie, go-to-market optimalisatie, business model innovatie en service design. Chris begeleidt en coacht sales managers en verkoopdirecteuren bij commerciële transformaties en bij de verbetering van commerciële effectiviteit. Zijn focus ligt op klantrelaties, verkoop en teams. Zijn klanten zijn bedrijven uit diverse sectoren, zoals verzekeringen, farma, medical devices, voeding, textiel, machinebouw, computers en financiële diensten. Chris is getraind in service design thinking (Amsterdam) en in business model innovatie (St. Gallen).

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 917 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data