Vandaag is schrijven vaak praten met een scherm ertussen. Hoe schrijf je een tekst voor een website? Wat is het verschil met tekst op papier? En hoe bekijkt je lezer het scherm? In deze opleiding krijg je een antwoord op deze en andere vragen over schrijven voor het web. Opzet: je eigen webtekst interactiever, toegankelijker en doeltreffender maken.

Doelstellingen

Het internet is een interactief en vluchtig medium. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop je lezers naar je schermtekst kijken: ze scannen het scherm. Zigzaggend gaan ze op zoek naar interessante plekjes om te blijven hangen. Of om op te klikken. In deze opleiding maak je dan ook kennis met verschillende manieren om je lezer dieper in de site te lokken of te triggeren. Onder de deskundige leiding van de docent maak je stap voor stap een kritische analyse van je eigen website of intranet. Zo krijg je al snel een duidelijk zicht op sterke en zwakke punten. Ook de voorbeelden van medecursisten zijn inspirerend. Inclusief een schat aan concrete, direct toepasbare tips om je schermteksten meer impact te geven.

Bestemd voor

Deze schrijftraining is bedoeld voor iedereen die webteksten schrijft:

  • internetcopywriters
  • webmasters
  • redacteurs en eindredacteurs
  • communicatiemedewerkers
  • e-marketingverantwoordelijken
  • schrijvers voor interactieve media
"

Er zijn verschillende voorbeelden teruggekomen uit een eerdere workshop die ik gevolgd heb bij Kluwer: Do's-and-don'ts voor een efficiënt intranet. Deze 2 opleidingen sluiten goed bij elkaar aan, en dat vond ik plezant en positief. En als surplus heb ik ook hier veel tips gekregen om webteksten beter te schrijven of te corrigeren. Ik ga alles zeker kunnen toepassen bij ons in het bedrijf.

"
Heleen Grootaers, marketingassistent, Vandersanden Group
"

Zeer uitgebreid, goed toepasbaar, veel nieuwe inzichten gekregen.

"
Valerie Verduyckt, marketingassistant, Grohe
"

Zeer goede training!

"
Karin Bodegom, hoofdredacteur DPP Editing, De Persgroep Publishing
"

Deze schrijftraining heeft me verrast in heel positieve zin. Ik kreeg heel wat hands-on tips mee die mijn schrijfvaardigheden in de toekomst zeker zullen vooruithelpen. Een absolute aanrader voor éénieder die regelmatig bezig is met tekst op het web.

"
Michaël Coryn, ontwerptekenaar, Egemin nv
"

Nog praktischer en bruikbaarder dan ik vooraf had ingeschat. Eén van de beste sessies die ik al gevolgd heb. En daar zit de docent ook wel voor iets tussen!

"
Stijn Deleus, contentmanager, Cibo

Programma

1. Wat zoekt de beeldschermlezer op zijn pc?

Internet = interactief en vluchtig

2. Hoe bekijkt de lezer je tekst?

  • De kijker ‘scant’
  • Waar en wanneer gaat de kijker lezen? Tips voor schrijven in hapklare brokjes
  • Belang van homepage, pagina-URL’s, paginatitels, tussentitels, links en lokzinnen

3. Schermschrijftips

  • Kies voor schermwoorden en schermzinnen
  • Schrijf kort en krachtig, actief en dynamisch
  • Schrijf in 1-2-3’tjes (en leer andere leesversnellers kennen)

4. Usability testing

  • Resultaten van splitruntests: tekst voor hyperlinks, knoppen en kleur
  • Pick the winner: SEO-tips om hoger te scoren in Google of in andere zoekmachines

5. Extra ‘post-it’ checklist

Een beknopte checklist om je eigen schermteksten snel te checken en te versterken

Docent(en)

D_03353.jpg
Mark Van Bogaert

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Hij won de prestigieuze Gouden Veer en een boekenplank vol andere prijzen. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij werkt voor grote bedrijven zoals VRT, t-groep (t-interim en Ascento) en KBC Bank & Verzekeringen. Door in e-mailings en websites alternatieven te testen, kwam hij te weten wat werkt en wat niet werkt in schermteksten. Zijn ervaring en kennis bundelt hij in zijn boek 'Met woorden verleiden' (schrijftips voor uw mailings, presentaties en andere wervende teksten, LannooCampus).

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 830 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Documentatie:

Elke deelnemer krijgt een gratis exemplaar van het boek 'Met woorden verleiden' van Mark Van Bogaert. Een handig naslagwerk met schrijftips voor presentaties, mailings en andere wervende teksten.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van 'Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)' krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data