Pricing is een belangrijk onderdeel van je marketingmix én bepaalt mee je winstgevendheid. In een recente enquête bekende de meerderheid van de ondervraagde managers dat ze te weinig aandacht besteden aan prijszetting. De reden? Onvoldoende kennis. Want pricing is zoveel meer dan vergelijken met de concurrent. Ben je klaar om meer over pricingstrategieën en -tactieken te leren? Volg dan de 2-daagse opleiding.

Doelstellingen

Pricing is een boeiende wereld, want het combineert wiskundetheorie met de praktijk van de economische markt. Een betere prijszetting wordt beloond en is cruciaal, ook in woelige tijden. Na deze praktijkgerichte opleiding vol interessante cases is je pricing doordacht en effectief, want:

  • Je kent de verschillende pricingmethodes, met hun troeven en valkuilen
  • Je hebt zicht op de langetermijneffecten van je prijsstrategie
  • Je begrijpt hoe prijsdruk en prijsangst ontstaan – en hoe je ermee omgaat
  • Je hebt inzicht in waardeperceptie en de willingness to pay
  • Je weet hoe je een prijzenoorlog vermijdt of bent gewapend om hem uit te vechten

Bestemd voor

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die betrokken is bij prijsbeslissingen:

  • marketingmanagers
  • salesmanagers
  • accountmanagers
  • productmanagers
  • brandmanagers
  • financial managers
  • projectmanagers
  • business unit managers
  • consultants
  • algemeen directeuren kmo
  • inkopers
  • operational controllers
"

Praktisch, veel informatie. Kortom een beknopte, maar toch volledige reis door de pricing-wereld.

"
Natasja D.D. Linnenbank, adviseur producten en diensten, KNMP

Programma

1. Het belang van de prijs in waardecreatie

  • De prijsformule: pure & simple
  • De impact van de prijs
  • De impact als het fout gaat
  • De impact van price cutting
  • Waarom zijn we zo snel met prijsreacties?

2. Het onderscheid tussen waarde en prijs

  • Hoe gaat je bedrijf om met pricing?
  • Prijsperceptie door je klant
    • schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
  • Waardeperceptie door je klant
    • Perceived value: hoe kom je erachter?
    • waar wordt waarde gecreëerd? Wat leer je hieruit?
    • hoe krijg je de sleutels tot de klant?

3. Begrijpen van de pricing game

  • Inzicht in de spelregels: Hoe speel je het spel vandaag?
    • hoe zet je de prijzen?
    • heb je een prijsstrategie?
    • ken je je pocketprijzen?
    • kent je je prijswaterval?
    • kent je je prijsbandbreedte?
  • Wat weet je over de spelregels in jouw markt?
  • En wie bepaalt de spelregels in jouw markt?

4. Het optimale pricingproces

  • In 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en -implementatie
  • Wat zijn jouw doelen voor prijszetting?

5. Value mapping en willingness to pay

  • Waardestrategie: maar hoe ken je de waardeperceptie?
  • Wie niet segmenteert, denkt gewoon niet juist

6. Waardecreatie door prijsdifferentiatie

  • vb. tgv, Virgin, ...

7. Inzicht in de 6 krachten die uw prijszetting beïnvloeden

  • De eigen organisatie (positionering, kostprijs, businessmodel, doelen, ethiek ...), je concurrentie, de kanalen, de internationale handel, de wetgeving en je afnemers
  • Hoe beïnvloeden zij je prijs?
  • Welke kracht bepaalt in belangrijkste mate (binnen je eigen marktomgeving) of je prijs de 'juiste' prijs is?

8. Prijsstrategieën

  • One versus variable pricing, open end pricing, for free, penetratie/ervaringscurve pricing, concurrentiegerichte pricing, prijsdiscriminatie ...
  • Voor- en nadelen
  • Wanneer is welke strategie het best inzetbaar?

9. Europese prijsharmonisatie: lessons learned

10. Prijszettingmethodes

  • Cost-plus, mark-up, break-even, total cost of ownership, value pricing, test pricing, performance based pricing, satisfaction pricing, yield pricing, incremental pricing, multidimensional pricing ...
  • Voor- en nadelen
  • Wanneer is welke methode het best inzetbaar?

11. Productline pricing

Captive pricing, options pricing, multi unit pricing, bundling, versioning ...

12. Redenen van prijsdruk en hoe erop reageren

13. Welke vragen moet je jezelf stellen vooraleer terug te slaan met de prijs?

14. Hoe vermijd je een prijzenoorlog?

En hoe vecht je een prijzenoorlog uit als die onvermijdelijk is?

Docent(en)

cr-00002767
Pol Vanaerde

Pol Vanaerde is senior consultant met een sterke, internationale, track record in market(ing) strategy, product management en pricing projecten in b2b als b2b2c-markten bij VanaerdeConsulting - een team van market strategy en pricing consultants. Hij was eerder verantwoordelijk voor de Europese lancering van het merk Alpro en verkozen tot eerste product manager van het jaar in België. Hij werkte als European Marketing Manager voor McBride (private labels) en Conoco US. Product Management, Market(ing) Strategy en Pricing/Monetization waren steeds sleutelverantwoordelijkheden. Pol is ook initiator en voorzitter van het European Pricing Platform, een membership organisatie van pricing en monetization managers. Daarnaast is hij een ervaren trainer en coach in diverse (internationale) product management, market(ing) strategy en pricing programma’s voor o.a. EPP, NCOI Learning, Antwerp Management School (B), Esade (ESP), Stockholm School of Economics (S) en in talrijke incompany programma’s.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,1/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data