Krijg in 2 dagen alle basics in marketing onder de knie

  • Werk je vaak samen met marketingcollega's?
  • Zet je je eerste stappen in een marketingfunctie?
  • Zijn de verschillende marketingprincipes niet helemaal duidelijk?

In deze tweedaagse training verwerf je inzicht in de denkwereld, de taal en het jargon van marketeers, zodat je efficiënter kan samenwerken.

Je leert de basisprincipes van marketing aan de hand van concrete voorbeelden en cases. Stapsgewijs leer je waaruit een marketingplan bestaat, hoe je een marktanalyse uitvoert en waaruit een goede marketingmix bestaat. Theorie wordt afgewisseld met oefeningen en cases uit de praktijk, zodat je je kennis meteen kan toepassen.

Pluspunten

  • Je krijgt een compleet overzicht van alle actuele en relevante marketingtermen en -technieken.
  • Je verwerft praktische en bruikbare kennis: je krijgt voorbeelden recht uit de praktijk en gaat zelf aan de slag met praktijkoefeningen en cases.
  • Al je vragen worden beantwoord. Luister en leer. Maak de oefeningen. Worstel je met vragen? Dan krijg je meteen een juist en concreet toepasbaar antwoord.

Bestemd voor

  • startende marketingmedewerkers
  • sales- en accountmanagers
  • commerciële medewerkers
  • binnendienstmedewerkers
  • projectmanagers of -medewerkers
  • administratieve of financiële medewerkers

Deze opleiding richt zich tot professionals die niet uitsluitend met marketing bezig zijn of die geen marketingopleiding gevolgd hebben.

"

Ik vond de lessen zeer inspirerend en heb wat interessante principes en anekdotes opgestoken waar ik beter gewapend mee ben. De docent heeft duidelijk de relevante ervaring en kennis, en is een geweldig klankbord.

"
Senne Van Rompaey, teamleader product development, Comate
"

Een korte maar krachtige en vooral pragmatische inleiding tot marketing essentials, met aandacht voor de deelnemers en hun achtergrond en job, en met humor gebracht.

"
Kris Somers, marketing & communications, UTC Fire & Security EMEA
"

Heel aangename manier waarop de inhoud werd overgebracht door de spreker, door middel van grappige anekdotes en levensechte ervaringen en eveneens praktische toepassing van de tips op de eigen activiteit.

"
Sara Aelbrecht, legal assistant, Total Belgium

Programma

Dag 1

1. Marketing: de obligatoire inleiding

  • Wat is marketing?
  • Marketing in de bedrijfsfasen
  • Marketing in de value Chain (Porter)
  • Marketing in B2B en B2C
  • De 5 marktbenaderingen, het marketingconcept en het maatschappelijk marketingconcept
  • Het verschil tussen het marketingconcept en het sales concept
  • Marketing in de praktijk

2. De marketingmix met 4 p’s of met 7 p’s?

  • Product, prijs, promotie, en plaats. Maar ook personeel, proces en ‘physical evidence’
  • De 7 p’s in uw business model en strategische innovatie

3. De kern van marketing: creatie van differentiatie

  • Bepalen en creëren van ‘distinctive competence: 12-cell matrix
  • Het consistent afstemmen van de 7 P’s in de waardestrategie en differentiatie
    • Operational excellence
    • Customer intimacy
    • Productleiderschap

4. De klant in zijn markt is het einddoel

  • De 5 fundamentele concurrentiekrachten in een markt (Porter)
  • DEPEST analyse: het landschap van de onderneming in kaart brengen
  • Verschillende soorten segmentaties
  • Klanten als strategie: marktoriëntatie
  • Klanten als bron van groei: CRM strategie
  • Klanten en innovatie:
    • Adoptiecurve van Rogers 
    • Vijf co-creatie technieken en focusgroepen 
  • Klanten als sales strategie:
    • de DMU
    • Verschillende aankoopsituaties
  • Klanten als communicatie: Me selling proposition en superpromotoren

5. Groeipotentieel behouden door productmanagement

  • Drie portfolio analyses: financiële waarde van uw portfolio, de waarde in de markt en de waarde tegenover concurrenten
  • Wat is een gezonde portfolio?
  • Product life cycle
  • Portfolio’s versterken door innovatie: Business roadmapping

 

Dag 2

6. Prijszetting: rendabiliteit is noodzaak

  • Prijsstrategieën
  • De customer value map
  • Prijszetting binnen de waardestrategie

7. Channel strategie: van bedrijf naar klant

  • Sales strategieën bij directe verkoop
  • Distributiestrategieën
  • Distributiestrategieën in internationale markten
  • Single channel, multi-channel, omni-channel strategie
  • E-commerce strategieën en de hybride toekomst

8. Merk- en communicatie strategie: voorkeur en trouw realiseren

  • Merkstrategie
    • Imago
    • Positionering
    • Contentstrategie
  • Merkarchitectuur
  • Mediastrategie
    • Merkwaarde: brand equity profielen
    • Paid, owned en earned media
    • Communicatie in de keten: push en pull
    • Fysieke en digitale touchpoints
    • Communicatieplanning op basis van uw brand equity profiel

9. Personeel als differentiatie: de medewerker centraal als groeistrategie

  • De service winst keten
  • De vijf KPI’s van service bedrijven
  • CSR en maatschappelijk engagement

10. Managen van klantgedreven processen

  • De klantbeleving van de transactie en relatie: customer journey
  • Digitalisering van de klantprocessen
  • Klantentevredenheid en NPS

11. ‘Physical evidence’

  • Tastbaar maken van uw waardecreatie

12. Marketingplanning en groeistrategie

  • Het planningsproces en het marketingplan
  • SWOT analyse en confrontatiematrix: als conclusie, niet als strategische planning
  • Het strategisch kader: waarden, missie en visie
  • Generieke organische groeistrategie
  • Groeistrategie met het Ansoff model
  • CODE strategie: contractieve, offensieve, defensieve en experimentele strategieën
  • Concrete planning van marketingacties en KPI’s
  • Niet-organisch groeien: Mergers & acquisities

Docent(en)

D_02586.jpg
Geert Vanhees

Geert Vanhees heeft een rijke carrière achter de rug, eerst als marketing directeur in internationale bedrijven, daarna als account director, strateeg en managing partner in communicatiebureaus en ten slotte, sinds 2004 als groeistrateeg in zijn eigen consultancy bedrijf 4Growth. Hij begeleidde al meer dan 200 bedrijven in groei- en innovatiestrategie. Hij doceerde 14 jaar bij Vlerick business school en sinds 2008 bij NCOI Learning waar hij een erg gewaardeerd docent is binnen het Mini-MBA programma en de Masterclasses Product Management en Innovatie Management. Geert is gekend voor zijn praktische benadering van relevante theoretische modellen en inzichten.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Extra:

U kunt deze opleiding klassikaal volgen of online in een Virtual Classroom. Onze online omgeving is perfect geschikt voor het organiseren van opleidingen op afstand. Het biedt veel interactiemogelijkheden tussen de docent en de deelnemers, zoals de mogelijkheid tot vragen stellen, brainstorm met post-its, werken in subgroepen, … het kan net zo goed als in een klassikale opleiding maar dan online. Meer weten over opleidingen in onze Virtual Classroom omgeving? Raadpleeg onze Virtual Classroom pagina op https://opleidingen.ncoi.be/digitaal-leren/virtual-classrooms/ en ontdek de voordelen van een virtuele opleiding.

Deze opleiding scoort:

8/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Abonnees op ‘Tijdschrift voor marketing’ krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data