Krijg in 2 dagen alle basics in marketing onder de knie

  • Werk je vaak samen met marketingcollega's?
  • Zet je je eerste stappen in een marketingfunctie?
  • Zijn de verschillende marketingprincipes niet helemaal duidelijk?

In deze tweedaagse training verwerf je inzicht in de denkwereld, de taal en het jargon van marketeers, zodat je efficiënter kan samenwerken.

Je leert de basisprincipes van marketing aan de hand van een concrete productlancering. Stapsgewijs leer je waaruit een marketingplan bestaat, hoe je een marktanalyse uitvoert en waaruit een goede marketingmix bestaat. Theorie wordt afgewisseld met oefeningen en cases uit de praktijk, zodat je je kennis meteen kan toepassen.

Pluspunten

  • Je krijgt een compleet overzicht van alle actuele en relevante marketingtermen en -technieken.
  • Je verwerft praktische en bruikbare kennis: je krijgt voorbeelden recht uit de praktijk en gaat zelf aan de slag met praktijkoefeningen en cases.
  • Al je vragen worden beantwoord. Luister en leer. Maak de oefeningen. Worstel je met vragen? Dan krijg je meteen een juist en concreet toepasbaar antwoord.

Uw resultaten

  • Je leert denken in klantvoordelen i.p.v. in productvoordelen.
  • Je krijgt inzicht in marketingstrategieën en de meest gebruikte modellen die marketeers inzetten.
  • Je leert hoe je een marktanalyse en marktsegmentatie uitvoert.
  • Je krijgt inzicht in koopgedrag en de impact ervan op je marketingstrategie.
  • Je krijgt aandacht voor het belang en de noodzaak van marketing.
  • Je krijgt inzicht in de denkwereld en het jargon van de marketingmix.
  • Je leert hoe je een SWOT-analyse uitvoert.
  • Je ervaart de keuzes die bedrijven moeten maken inzake product- en merkenbeleid.
  • Je weet hoe een prijs-, distributie- en communicatiebeleid wordt opgebouwd.

Bestemd voor

  • startende marketingmedewerkers
  • sales- en accountmanagers
  • commerciële medewerkers
  • binnendienstmedewerkers
  • projectmanagers of -medewerkers
  • administratieve of financiële medewerkers

Deze opleiding richt zich tot professionals die niet uitsluitend met marketing bezig zijn of die geen marketingopleiding gevolgd hebben.

"

Deze opleiding was voor mij een goede, korte en krachtige opfrissing van de basisconcepten van marketing afgewisseld met veel voorbeelden uit de praktijk. De trainer benadrukte de belangrijkste punten zeer goed.

"
Bianca Kerwyn-Delmotte, Flanders Investment & Trade
"

Zelfs als je al wat ervaring hebt in marketing is deze opleiding een absolute aanrader. De docent haalt de oogkleppen bij je weg en maakt dat je doet wat je moet doen als marketeer: je stoute schoenen aantrekken, met je klant spreken en denken vanuit je klant.

"
Davy De Laeter, coördinator, Cultuurnet Vlaanderen
"

Zeer leerrijke ervaring. De praktijkvoorbeelden maken het concreet en boeiend.

"
Veerle Marinus, franchising account manager, Jetaircenter
"

Marketing voor niet-marketeers was een tweedaagse cursus gedoceerd aan een kleine groep door een expert ter zake. Ik ontdekte dat marketing een boeiende materie is waarover ik zeker nog meer wil weten.

"
Veerle Moureau, uitgever, Davidsfonds Uitgeverij
"

Met deze cursus wordt duidelijk dat marketing zoveel meer is dan gewoon verkoop. Pol Vanaerde staafde de theorie zeer frequent met voorbeelden uit eigen praktijkervaring. Gewoon klasse.

"
Luc Tops, specialist Interne Audit, Stater Belgium

Programma

1. Reflectie over marketing

  • Waaraan herken je een marketinggedreven bedrijf?
  • Hoe doen marketeers het?
  • Wat is ‘waarde’ voor de klant?
  • Hoe creëer je (meer)waarde voor de klant? Het marketingconcept

2. Over de marketingmix met 7P’s

Product, Proces, Place, People, Physical evidence, Promotion en Price

3. De kern van marketing: als mentaliteit en als vak

  • Het verschil met verkoop
  • Naar een sociaal verantwoord marketingconcept
  • Marketingprocessen: innovatieproces, go-to-market proces, planning

4. Begrijp je markt

  • Hoe definieer je de markt?
  • Van generieke naar productspecifieke markt

5. Begrijp je context

  • DEPESTL-analyse
  • Porteranalyse
  • Concurrentie-analyse
  • Swot-analyse en confrontatiematrix

6. Begrijp je ‘road to market’

  • Ketenanalyse: krijg inzicht in de krachten en evoluties in de keten
  • Het verschil tussen push & pull

7. Begrijp je klant

  • Wie is je kernklant?
  • Inzicht in de DMU (wie en hoe is de invloed?)
  • Inzicht in verschillend koopgedrag: klassiek, dissonant en low-involvement koopgedrag
  • De gevolgen voor het marketingbeleid

8. Segmenteren

  • Gedragsegmentatie
  • Behoeftesegmentatie
  • Life cycle segmentatie
  • Waardesegmentatie

9. Positioneren en branding

  • Prijs/waarde positionering
  • Differentiërende merkpositie
  • Keuzes in merkstructuur/toepassing

10. Pricing

  • De impact van pricing op je winstgevendheid
  • Hoe zet je ‘de juiste prijs’?

11. Go to market

  • Product life cycle: lessons learned
  • Adoptiecurve van Rogers: lessons learned

12. Effectieve marketingacties

  • Hoe bereid je een effectieve marketingactie voor?
  • 8 essentiële vragen ter voorbereiding van een marketingactie
  • Succes meten a.d.h.v. KPI’s
mabegnb_shutterstock_415464790

Docent(en)

D_02586.jpg
Geert Vanhees

Geert Vanhees heeft een rijke carrière achter de rug, eerst als marketing directeur in internationale bedrijven, daarna als account director, strateeg en managing partner in communicatiebureaus en ten slotte, sinds 2004 als groeistrateeg in zijn eigen consultancy bedrijf 4Growth. Hij begeleidde al meer dan 200 bedrijven in groei- en innovatiestrategie. Hij doceerde 14 jaar bij Vlerick business school en sinds 2008 bij NCOI Learning waar hij een erg gewaardeerd docent is binnen het Mini-MBA programma en de Masterclasses Product Management en Innovatie Management. Geert is gekend voor zijn praktische benadering van relevante theoretische modellen en inzichten.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Extra:

U kunt deze opleiding klassikaal volgen of online in een Virtual Classroom. Onze online omgeving is perfect geschikt voor het organiseren van opleidingen op afstand. Het biedt veel interactiemogelijkheden tussen de docent en de deelnemers, zoals de mogelijkheid tot vragen stellen, brainstorm met post-its, werken in subgroepen, … het kan net zo goed als in een klassikale opleiding maar dan online. Meer weten over opleidingen in onze Virtual Classroom omgeving? Raadpleeg onze Virtual Classroom pagina op https://opleidingen.ncoi.be/digitaal-leren/virtual-classrooms/ en ontdek de voordelen van een virtuele opleiding.

Deze opleiding scoort:

8/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Abonnees op ‘Tijdschrift voor marketing’ krijgen 10% korting.

Inschrijven

Data