Als communicatieadviseur of -manager moet je doelgericht communiceren met medewerkers, stakeholders, klanten, aandeelhouders, journalisten … Dat vraagt om een communicatiestrategie met een zeer scherpe focus. Tijdens deze 2-daagse ga je met dit vraagstuk aan de slag en ontdek je hoe je als communicatieadviseur een strategische partner wordt van het management.

 

Doelstellingen

In deze opleiding leer je de communicatiestrategie van je bedrijf te plannen, tactisch in te vullen en succesvol te realiseren, zonder eventuele hindernissen uit het oog te verliezen. Je herkent de communicatienoden van je bedrijf en vertaalt ze in een concreet communicatieplan. Daarnaast krijg je praktische tips om dat plan ook echt te doen leven in de organisatie. Je krijgt antwoorden op vragen zoals:

  • Wat kan je bedrijf bereiken met doeltreffende communicatie?
  • Hoe verbind je de interne en externe communicatie?
  • Hoe maak je een doelgroep- en stakeholderanalyse?
  • Wat is de kracht van storytelling?
  • Hoe stel je een budget op?
  • Hoe integreer je diverse acties in een globaal communicatieplan?
  • Hoe kom je in positie als strategisch communicatieadviseur?

Pluspunten

Je persoonlijke ervaring vormt de leidraad door de opleiding. Je bespreekt de vragen die je hebt over de communicatie in je bedrijf. Zo wordt de theorie meteen gekoppeld aan je eigen praktijk. Ook de uitwisseling met de andere deelnemers zorgt voor heel wat nieuwe inzichten en tips.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot managers van de communicatie- en marketingafdeling die hun kennis willen verdiepen en toetsen aan nieuwe inzichten en trends.

"

Een inspirerende opleiding, waarbij gedreven docenten hun kennis en inzichten delen om te groeien in communicatie. Het aangeboden kader wordt mooi ingekleurd met toepassing naar het eigen bedrijf of organisatie.

"
Peter Van de Vijver, stafmedewerker, MOB Maatschappij van Onderlinge Bijstand Verzekeringen CM-Vlaanderen
"

Ik vond het goed dat we eerst een theoretisch kader kregen, dit deed mij toch enkele nieuwe inzichten krijgen en gaf mij ideeën over hoe ik de zaken zou kunnen aanpakken. In de 2e les konden we praktisch aan de slag, het was zeker nuttig om eens na te denken over een specifieke case. Ook de uitwisseling met de andere deelnemers was zeer interessant.

"
Lene Cillen, consulent Vl-Brabant en communicatie, KLJ & Groene kring
"

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de tweedaagse over communicatiestrategie. Er worden een aantal tools en ideeën gelanceerd waarop kan worden verdergebouwd in de werkomgeving. Een aantal belangrijke inzichten over do's-and-don'ts bij het opstellen van een communicatieplan waren verhelderend. Het besef dat het ideale functioneren van een communicatiedienst vaak veraf staat van de werking van de dienst in de praktijk, is confronterend, nu en dan ook frustrerend.

"
Michiel Pierreux, communications manager, NUON Belgium
"

Het sterkste punt is zonder meer de praktische bruikbaarheid en de vorm van coaching door beide docenten.

"
Nele Muys, coördinator, Liberform
"

Boeiende inhoud afgewisseld met de nodige humor van docenten met erg interessante expertise. De opleiding lijkt wel te kort!

"
Greet Deckers, communicatieverantwoordelijke, LCM Landsbond Christelijke Mutualiteiten

Programma

Dag 1

1. Focuspunten van het communicatieplan en de communicatiestrategie

  • Actuele trends in communicatie
  • Vertaling van de bedrijfsstrategie in een communicatiestrategie
  • Communicatie Canvas
  • Positionering, propositie en message house
  • Ontwikkeling van een eigen strategie

Dag 2

1. Communicatiestrategie of strategische communicatie?

  • Hedendaagse academische visies op communicatie en hun bruikbaarheid in de praktijk
  • Het afstemmen van de interne en de externe communicatie
  • Communicatie en beïnvloedingstechnieken voor gedragsverandering
  • Changecommunicatie
  • Keuze van de communicatiemiddelen - social media tools
  • Technieken om de doeltreffendheid van je communicatiebeleid te meten

Lees hier hoe je een roadmap voor je communicatiestrategie maakt

roadmap-afbeelding_deel

Welke verschillende stappen moet je doorlopen voor een goede communicatiestrategie? We hebben de 8 essentiële stappen voor je samengevat in deze roadmap.  Lees het artikel.

Docent(en)

D_01314.jpg
Wil Michels

Wil Michels is directeur van het communicatiebureau Michels Communicatie in Eindhoven. Ook werkt hij als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en bij NCOI Learning in Vlaanderen. Hij verzorgt ook inspirerende workshops en lezingen voor talloze organisaties met als hoofdtopic communicatiestrategie. Hij is uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vak en heeft een brede praktijkervaring. Als communicatiespecialist schreef Wil Michels een aantal boeken. Hij is in het Nederlandstalig gebied marktleider met bestsellers als het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie.

Lees meer
d_04095
Jeroen Naudts

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie. In zijn advies en analyse staat altijd de mens centraal. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op social media en influencermarketing.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,6/10

Score docent(en):

8,6/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data