Wat maakt een organisatie succesvol vandaag en morgen? Niet alleen een topproduct, een uitgekiende marktstrategie of ervaren medewerkers ... Meer en meer groeit het besef dat het welzijn van medewerkers hier voor een groot stuk toe bijdraagt. En dat is nét het domein waar impactvolle interne communicatie op inspeelt. Zo is goed doordachte interne communicatie een waardemeter voor de betrokkenheid van medewerkers in het bedrijf. Mensen worden immers gemotiveerd door wat ze horen of lezen, ze raken geïnspireerd door hun managers of collega’s, ze hebben een vertrouwensband. Communicatie is bovendien de belangrijkste voedingsbodem voor elke bedrijfscultuur. Wie veranderingen wil doorvoeren, doktert het best van tevoren een doordachte communicatiestrategie uit. Hoe, dat ontdek je in deze opleiding.

Doelstellingen

In deze opleiding gaat er aandacht naar de speerpunten van interne communicatie:

  • Welke factoren en communicatiemiddelen zijn vandaag de dag bepalend voor een succesvol intern communicatiebeleid en hoe beïnvloed je ze?
  • Welke organisatiestructuren zijn van belang: van inventarisatie van de diverse activiteiten en competenties tot een sterk strategisch plan
  • Hoe ondersteunt en begeleidt interne communicatie veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, internationalisering ...)?

Kortom, je leert de situatie in je bedrijf in te schatten en krijgt concrete tips om het beleid en je interne communicatieplan bij te sturen.

Bestemd voor

Deze advanced opleiding richt zich naar professionals met minstens 1 jaar effectieve ervaring op een intern communicatiedepartement:

  • verantwoordelijken communicatie
  • verantwoordelijken human resources
  • medewerkers communicatie en human resources, verantwoordelijk voor het toepassen van de interne communicatieplannen
"

Prima eye-opener, rijk aan content. De ervaring van de docent is een dikke plus.

"
Griet Verhoeyen, stafmedewerker Communicatie, KU Leuven - Financiële dienst
"

Heel praktijkgerichte opleiding die op een boeiende en overtuigende manier werd gebracht. De docent nam de tijd om in te spelen op ieder zijn werksituatie en er was ruimte voor interactie met de andere deelnemers. Een echte aanrader!

"
An-Sofie Meurrens, interne communicatiespecialist, Agentschap Overheidspersoneel-Omgeving / Talent
"

De opleiding oversteeg mijn verwachtingen! Het was dik in orde!

"
Evelien Baute, Internal Communications, Ernst & Young Special Business Services
"

De twee dagen opleiding met al het gekregen materiaal zijn voor mij een stevig fundament om op te bouwen, fijn!

"
Gerd Gijbels, IT&S Interne communicatie, Borealis Polymers
"

Een heel leerrijke tweedaagse die ik elke interne communicator kan aanraden. Ik kreeg uitgebreide toelichting over interne communicatie in het algemeen, over de opbouw van een communicatieplan, change communicatie en over leiderschapscommunicatie. Daarnaast was er ruimte om vragen te stellen of feedback/tips te vragen bij lopende communicatietrajecten in ons bedrijf. De persoonlijke en interactieve aanpak, in combinatie met een gedegen vakkennis van een gedreven docent met een pak ervaring heb ik erg geapprecieerd.

"
Lien Lapauw, Internal Communication Officer, MIVB

Programma

Dag 1

A. Toegevoegde waarde van interne communicatie: waar maak je het verschil?

  • Het speelveld van interne communciatie 
  • Onze toegevoegde waarde: benchmark data 

B. Communicatieactiviteiten en -competenties: vermijd te veel aandacht voor de 'dagelijkse routine'

  • De veranderende rol van de communicatieverantwoordelijke
  • Van operationeel naar adviserend
  • Communicatiecompetenties

C. Een efficiëntere interne communicatie met tools en applicaties

  • Nieuwe communciatietrends
  • Bepalen van de middelenmix en contentstrategie
  • Apps, online en offline tools
  • Aandacht voor engagement en interactie op de verschillende platforms

 

Dag 2

A. Hoe laat je visie en waarden leven? De impact van IC op bedrijfscultuur

  • Uitdragen van visie/missie/waarden
  • Verschillende bedrijfsculturen (Hofstede)
  • De impact van een drastische cultuurwijziging
  • Casestudy: cultuurwijziging bij Cytec

 B. Strategisch communicatieplan: het waarom en hoe

  • Strategisch plan
  • Do's-and-dont's
  • Casestudy: interne communicatiestrategie

C. Hoe overwinnen we weerstand tegen verandering? Aandacht voor curves en hoekstenen

  • Over verandering en gedrag van medewerkers
  • Verschillende stadia van de communicatiecurve
  • Handige tools en middelen en voorbeelden

D. Waarom is meten zo belangrijk? Meten is weten

  • Hoe meten we de toegevoegde waarde van communicatie?
  • Belang van communicatie-KPI‘s

E. Overtuigen en beïnvloeden

  • Hoe verkoop je jouw plan en prioriteiten

Docent(en)

d_04095
Jeroen Naudts

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie. In zijn advies en analyse staat altijd de mens centraal. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op social media en influencermarketing.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,5/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data