Sales skills zijn niet exclusief voorbehouden aan verkopers. Ze komen ook andere profielen van pas. Op welke dienst je ook werkt, sterke commerciële vaardigheden zijn altijd mooi meegenomen. Want iedereen moet wel eens zijn of haar mannetje staan … bijvoorbeeld tegenover een sterke verkoper of verkoopster.

Doelstellingen

Deze opleiding neemt de 3 bouwstenen van commerciële communicatie onder de loep: klant, product en klantrelatie. Het fundament? Klantgericht denken: weten wat, waarom en wanneer iemand ‘koopt’. Daarna leer je je product of service aan te prijzen en bezwaren te weerleggen. In de laatste fase van de salestraining ga je dieper in op empathie, assertiviteit en de psychologie van de klantrelatie. Voor deze opleiding in sales skills is geen commerciële bagage vereist. Integendeel: ze werd net ontwikkeld voor professionals zoals jou, mensen die niet ‘in de sales’ zitten, maar wel baat hebben bij verkooptechnieken en commercieel inzicht. Mix dit met je eigen stijl, en:

  • ontplooi je persoonlijke commerciële aanpak
  • beheers de kunst van het verkoopgesprek
  • communiceer zelfverzekerder met rasechte verkopers

Pluspunten

Een opleiding met een uniek concept: niet-commerciële functies een basisinzicht bijbrengen in verkooptechnieken! De juiste opleiding voor iedereen die niet direct bezig is met verkoop of geen verkoopopleiding kreeg, maar vanuit zijn of haar functie wel een commercieel inzicht en commerciële vaardigheden kan gebruiken.

Laat u overtuigen

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot elke professional die wil kennismaken met ‘verkooptechnieken’ en van wie verkoop niet de hoofdtaak is, bijvoorbeeld: technisch medewerkers, financieel verantwoordelijken, juristen, marketing- en communicatiemedewerkers, inkopers, directiemedewerkers en -assistenten ...

"

Voor niet-commerciëlen is het interessant om de 'trucjes' van de verkoop te leren kennen.

"
Ellen Vael, commercieel medewerker, Van Ameyde Belgium
"

Deze opleiding heeft me doen inzien dat ik het vanuit commercieel oogpunt toch niet altijd zo goed aanpak als ik misschien zelf dacht. Deze opleiding heeft me alle tools gegeven om 'het beter te doen'. Maar vooral: de opleiding heeft me gemotiveerd om hier in de toekomst echt werk van te maken. Deze opleiding werd me - heel sterk - aanbevolen door een collega, en ik zal op mijn beurt hetzelfde doen bij mijn andere collega's.

"
Tommy De Kimpe, Senior HI Consultant, Human Interface Group

Programma

De 3 luiken van commerciële communicatie

1. Commercieel inzicht als basisvoorwaarde voor commerciële communicatie

  • Wat, waarom en wanneer koopt een (potentiële) klant?
  • Het behoefte- en aankoopproces van een klant
  • Rationeel en irrationeel aankopen: verschil en belang
  • Koopmotieven en hun rol in de aankoopbeslissing
  • Het verschil tussen verkopen en onderhandelen

2. De commerciële communicatie voor een dienst of product

  • Het verkoopgesprek: structuur en onderliggend proces
  • De link van marketingstrategie naar commerciële communicatie
  • Hoe stel je je bedrijf, product of dienst voor?
  • De sellogramtechniek als argumentatie- en presentatietechniek
  • De toegevoegde waarde van je bedrijf en jezelf
  • Gebruik van topargumenten en -voordelen
  • Het proces van de aantrekkingskracht van een product
  • Omgaan met prijsdiscussies en bezwaren van de klant

3. Communicatievaardigheden bij de opbouw van relaties (leveranciers, klanten, e.a.)

  • Het psychologische proces in een klantrelatie
  • Het belang en de kracht van empathie, projectie, lichaamstaal, emotionele intelligentie, zelfverzekerdheid en assertiviteit
  • De meerwaarde van 'transactionele analyse' als commercieel communicatiemodel
  • Commercieel inzicht bij een discussie of een debat
  • Het belang en het doel van relationele spanning in een commercieel gesprek
  • De rol van functionele spanning in relatieopbouw
  • Vragen stellen en luisteren: essentiële commerciële vaardigheden
  • Discussies met de klant beheersen en sturen

Lees hier de tips van Jan Van Eekelen

niver_shutterstock_48430333

Lees het interview met Jan Van Eekelen waarin hij uitlegt waarom niet-verkopers ook baat hebben bij commercieel inzicht.  Lees het artikel.

Docent(en)

D_02791.jpg
Jan Van Eekelen

Jan Van Eekelen is senior trainer bij NCOI Learning. Daarvoor was hij ruim 20 jaar salesmanager, coach en trainer bij een internationale financiële groep. Hij specialiseerde zich enerzijds in het ontwikkelen van verkoop- en onderhandelingsprogramma's en anderzijds in trainingen rond coaching, leidinggeven en communicatie. Deelnemers aan zijn opleidingen waarderen zijn mensgerichte aanpak en herkenbare voorbeelden.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Partner(s)

Inschrijven

Data