Hebt u al eens de onderhandelingstafel verlaten met een slecht gevoel? Loopt een bemiddelingsgesprek soms spaak? Merkt u het als men u probeert te manipuleren?

De kunst van bemiddelen en onderhandelen is geen kinderspel, wel een conceptuele benadering van een (complex) probleem. Bemiddeling vergt vorming, kennis en vaardigheden.

  • Kennis van de complexiteit van bemiddeling
  • Kritieke vaardigheden voor het realiseren van overleg
  • Bekijken en begrijpen van verschillende standpunten
  • Beheersen van de basishouding voor een bemiddelaar

Verschillende partijen met elk hun agenda willen hun voordeel halen. U mikt op een gunstig eindresultaat voor alle partijen. U moet overeenkomen zonder zelf in te boeten én zonder dat uw ‘tegenstander’ zich benadeeld voelt. Door het aanleren van bemiddelingsvaardigheden kan men immers de oorzaken van een conflict achterhalen en daarna ontmijnen. Op de juiste manier wordt een oplossing daardoor niet als partijdig of sturend aanzien.

Na afloop:

  • hebt u inzicht in de verschillende fasen van conflict en onderhandeling
  • begrijpt u het psychologische spel van beïnvloeding en manipulatie
  • kunt u aan de hand van zeven criteria de drivers aanduiden die een patstelling oplossen
  • hebt u alles in handen om buiten de geijkte paden te bemiddelen en zo een voorsprong op te bouwen ten opzicht van de andere partij

U bent gewapend om voortaan stressloos waardecreërende deals te sluiten, de 'dirty tricks' te (her)kennen en te counteren en bij elk conflict voor win-win resultaten te gaan!

Pluspunten

Via een zeer interactieve sessie krijgen deelnemers inzicht in het eigen functioneren en leren ze om op een efficiënte manier te communiceren.

 

Bestemd voor

De opleiding richt zich op ondernemers en werknemers die hun organisatie vertegenwoordigen bij onderhandelingen en bemiddelingen en die zijn bemiddelings- en onderhandelingsvaardigheden wil bijschaven.

  • geen specifieke voorkennis vereist
  • erg nuttig voor werknemers uit de non-profitsector
"

Zeer goed onthaal. Sterk punt was dat de groep bestond uit mensen uit diverse beroepsgroepen. Zeer goede docent met sterke theoretische en praktische kennis. De inhoud voldeed zeker aan de verwachtingen.

"
Philippe Hendrickx, manager, Telenet

Programma

Beginspel: win as much as you can

  • De impact van verschillende beslissingen
  • Uitvergroting voor- en nadelen van competitieve versus coöperatieve modellen
  • Tot succesvolle onderhandelingssituaties komen (individu versus groep)
  • Modellen die de basis vormen voor waardecreatie

Win-win principes

  • Uitwisseling als sleutelelement: geven om te kunnen ontvangen
  • Faling is geen optie
  • De rol van een neutrale persoon in de verstandige onderhandeling

Actief luisteren en leiden als bemiddelaar

  • Leid de discussie, omkader het conflict, identificeer en maak de keuzes duidelijk
  • Maak het mogelijk voor de partijen om hun standpunten uit te wisselen in een constructieve communicatie
  • Creëer een sfeer van wederzijds luisteren, van respect en vertrouwen, die creativiteit ten goede komt

De stoelendans

Docent(en)

cr-01835943
Paul Cools

Paul Cools, advocaat, Laon Lawyers

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 841 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data