Feedback geven en ontvangen: één pot nat?
Een collega vertelt u hoe u een situatie beter aanpakt. Uw leidinggevende tikt u op de vingers. Of een klant wijst u op een fout. Hoe verteert u feedback? Is geven en ontvangen voor u even vanzelfsprekend? Omgaan met kritiek is níét eenvoudig. U moet eerst en vooral leren luisteren: welke toon heeft de feedback? Hoe vraagt u om verduidelijking? Hoe reageert u het best? Wat kunt u leren van deze opmerking? Ga er niet van uit dat u de les gelezen wordt. Vaak is feedback net heel vriendelijk bedoeld.
Feedback geven en ontvangen: meer dan u denkt
U geeft zelf meer feedback dan u denkt. Maar niet al uw collega’s en klanten kunnen omgaan met kritiek. U hoeft een slecht bericht niet te omzwachtelen tot het klinkt als fantastisch nieuws, maar denk wel na over hoe u het brengt: wat is uw doel? Hoe geeft u oprecht positieve feedback? Hoe geeft u constructief negatieve feedback? Wat met emotionele reacties? In de opleiding ‘Feedback geven en ontvangen’ leert u alles over motiverende gespreksvoering.
Feedback geven en ontvangen: onder de knie in één dag
Met de theorie achter ‘omgaan met kritiek’ bent u niet veel. Dus de eendaagse opleiding ‘Feedback geven en ontvangen’ laat u meteen los op de praktijk, met cases uit uw eigen werkervaring. In kleine groepjes leert u:
- uw communicatie- en luistervaardigheden aanscherpen.
- de situatie waarin u feedback krijgt, inschatten.
- verbale en non-verbale communicatie interpreteren en gebruiken.
- motiverende gespreksvoering toepassen.
- uw eigen stijl van feedback geven verbeteren.