Een collega vertelt je hoe je een situatie beter aanpakt. Je leidinggevende tikt je op de vingers. Of een klant wijst je op een fout. Hoe ga je om met feedback? En hoe geef je zelf op een constructieve manier negatieve maar oprechte feedback? Wat doe je met emotionele reacties? In deze opleiding krijg je antwoord op deze en veel meer vragen. Ook leer je alles over motiverende gespreksvoering.

Doelstellingen

Deze opleiding leert je in 1 dag - via de praktijk, met cases uit je eigen werkervaring en in kleine groepjes - het volgende:

  • Je communicatie- en luistervaardigheden aanscherpen
  • De situatie waarin je feedback krijgt, inschatten
  • Verbale en non-verbale communicatie interpreteren en gebruiken
  • Motiverende gespreksvoering toepassen
  • Je eigen stijl van feedback geven verbeteren

Bestemd voor

Deze opleiding is geschikt voor medewerkers die op een efficiënte en constructieve manier willen leren feedback te geven en ontvangen in gesprekken met klanten, leveranciers, managers of andere medewerkers.

"

Een goede combinatie tussen theorie en praktijk, waarbij de docente voortdurend inspeelt op de concrete vragen en situaties waarmee de cursisten geconfronteerd worden.

"
Andrée Brouwers, adjunct van de directeur, VMSW Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen
"

Specifieke tips worden meegegeven al naar gelang werkomgeving en toepassing. Kleine groep waardoor communicatie onderling zeer vlot kon verlopen. Mogelijkheid tot uitwisselen van ervaringen met nuttige tips van zowel lesgever als medecursisten.

"
Jessie Vander Elst, diensthoofd, Electrabel
"

In eerste instantie dacht ik dat de opleiding niet echt voor mij bestemd was maar uiteindelijk is deze heel goed bruikbaar in mijn dagdagelijkse job.

"
Silvie Speeckaert, retail business support, Lukoil Belgium

Programma

1. Inleiding

  • Doelstellingen van deze training
  • Overlopen van je eigen praktijksituaties
  • Rollenspelen: kader, organisatie en persoonlijke verwachtingen
  • Het belang van feedback: motiveren en ontwikkelen

2. Feedback geven

  • De voorbereiding
  • Feedbacktechnieken
  • Het feedbackgesprek
  • De follow-up
  • Valkuilen
  • Omgaan met weerstand en emotionele reacties
  • Rollenspelen op basis van eigen voorbeelden

3. Feedback krijgen

  • Tips en technieken
  • Valkuilen
  • Verduidelijken
  • Rollenspelen op basis van eigen voorbeelden

4. Toolbox voor een efficiënte en constructieve communicatie

  • Luistervaardigheden
  • Vragen stellen
  • Woordgebruik

Docent(en)

D_02364.jpg
Michaël De Bruyne

Michaël De Bruyne verdiepte zich tijdens zijn MBA-studies in Human Resources en bedrijfscommunicatie. Na zijn jarenlange carrière in verschillende commerciële en managementfuncties binnen de banksector, stortte hij zich enthousiast op het ontwikkelen en geven van trainingen in leiderschap en presentatievaardigheden.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data