Vlotte communicatie. Daarmee staat of valt de werkrelatie tussen jou, als leidinggevende, en je medewerker. Ben je je voldoende bewust van je eigen communicatiestijl en aanpak? Van de impact op je medewerkers? En hoe ga je om met weerstand, kritiek en emoties? Deze communicatietraining voor leidinggevende functies vertrekt vanuit je eigen gewoontes. Ze geeft je vervolgens de methodes en inzichten mee om bewuster en overtuigender te communiceren. En om lastige boodschappen te brengen met tact en de juiste toon.

Doelstellingen

In deze interactieve, praktische 2-daagse opleiding:

  • Krijg je voeling met je communicatiestijl en die van anderen. Je leert boodschappen daarop af te stemmen. De feedback van je trainer en medecursisten geven je inzicht in je sterktes en werkpunten
  • Scherp je je vaardigheden aan tijdens rollenspelen en intensieve oefeningen. Denk bijvoorbeeld aan functionerings- en evaluatiegesprekken, beoordelings- en coachinggespreken, werkoverleg en feedbackgesprekken.
  • Ga je aan de slag met cases die je zelf aanbrengt – een relevantere oefening bestaat niet.

 

De uitkomst van deze communicatietraining? Je staat sterker als leidinggevende en behaalt sneller resultaat, omdat je vlotter van gedachten wisselt met je medewerkers. Na de training neem je deze vaardigheden mee naar kantoor:

  • Een gesprek doeltreffend voorbereiden
  • Constructief feedback geven
  • Actief luisteren naar je medewerkers
  • Vragen stellen met focus op coaching
  • De boodschap achter de boodschap detecteren
  • Non-verbale communicatie bewust gebruiken
  • Moeilijke gesprekken tot een goed einde brengen
  • Een kader scheppen voor regels en afspraken
  • Medewerkers beter motiveren, waardoor ze meer renderen
  • Omgaan met tegenwerpingen, kritiek en emoties

Pluspunten

Interactieve en praktische training.

Aan de slag met eigen cases.

Uw resultaten

Uitkomst van deze communicatietraining? U staat sterker als leidinggevende en behaalt sneller resultaat. Want u wisselt vlotter van gedachten met uw medewerkers.

Na de training neemt u deze vaardigheden mee naar kantoor:

  • Gesprek doeltreffend voorbereiden
  • Constructief feedback geven
  • Actief luisteren naar uw medewerker
  • Vragen stellen met focus op coaching
  • Boodschap achter de boodschap detecteren
  • Non-verbale communicatie bewust gebruiken
  • Moeilijke gesprekken tot een goed einde brengen
  • Kader scheppen voor regels en afspraken
  • Medewerkers beter motiveren, waardoor ze meer renderen
  • Omgaan met tegenwerpingen, kritiek en emoties

Bestemd voor

Je wilt groeien als leidinggevende? Je voert geregeld persoonlijke gesprekken met medewerkers en ziet het belang in een goede relatie? Dan is deze communicatietraining jou op het lijf geschreven.

"

Een frisse kijk op communicatie met verhelderende inzichten gestoeld op nuttige theoretische modellen: een echte eye-opener!

"
Christophe Vandierendonck, manager, Unicontrol Commodity
"

Zeer interactieve opleiding, goed onderbouwd, onmiddellijk in praktijk toepasbaar, niet theoretisch! Deze opleiding heeft me enorm veel geleerd. Mijn verwachting was dat ik mijn communicatie zou verbeteren doch ik heb eerder geleerd te communiceren. Niet alleen heb ik nu veel meer inzicht in het mechanisme van communicatie, ik ben ook mezelf tegengekomen. Een aanrader voor iedereen!

"
Dirk Van den Berg, finance manager, Lima
"

De theorie wordt aan de hand van voorbeelden en rollenspelen naar de praktijk vertaald. De groep bestond uit personen van verschillende bedrijven, elk met hun eigen kader en problemen: dit was verrijkend.

"
Ann Boodts, verantwoordelijke, Record Bank
"

De inhoud en de aanpak van opleiding waren verrassend goed. De trainster heeft duidelijk een zeer brede expertise op het vlak van communicatie en weet deze te combineren met haar creatief talent.

"
Sofie Witdouck, Risk Officer Strategie Underwriting, ING Life Belgium
"

De opleiding beantwoordde aan mijn verwachtingen omdat ik vele zaken al in de praktijk kan toepassen.

"
Frank Van Roosmalen, Head of Pharmaceutical Operations, Multipharma

Programma

De 2-daagse communicatietraining voor leidinggevenden gaat geen enkel aspect uit de weg:

1. De subjectieve ervaring in communicatie

  • Jouw ‘waarheid’ tegenover de ‘waarheid’ van anderen
  • Actief luisteren: jouw waarheid leren te ‘parkeren’

2. Constructieve communicatie: voorwaarden

  • Helder kader uitzetten
  • Rapport maken en behouden

Feedback geven en krijgen

  • Feedback geven over taken
  • Feedback geven over attitudes

4. Omgaan met weerstand

  • Omgaan met protest, bezwaren …

5. Communicatievooronderstellingen

6. Gespreksstructuur

  • Starten met een helder doel
  • Ontdekken wat de ander motiveert
  • Obstakels opsporen en oplossingen zoeken

7. Communicatiestijlen

  • Vier stijlen, elk met hun kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen
  • Bepalen welke stijl jouw voorkeur geniet
  • Overwegen hoe je de ander beter tegemoetkomt

Docent(en)

D_02540.jpg
Eric Hermans

Eric Hermans is gepassioneerd door coachen en leiden. Hij blijft de evoluties en ontwikkelingen in de sector bestuderen en volgde meerdere opleidingen op het vlak van motiveren, besturen, spreken en coachen in België, Nederland en de Verenigde Staten. Hij is gecertificeerd coach, spreker en founding partner van het John Maxwell Team.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Deze opleiding scoort:

8,4/10

Score docent(en):

9/10

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data