Design Thinking is een methode om op een creatieve en innovatieve manier complexe problemen op te lossen. Kenmerkend is dat ze een vast stramien van 5 stappen doorloopt: informatievergaring, analyse, scherpstellen van het probleem, ideeën verzamelen, prototyping en testen. Bovendien worden de specifieke noden en behoeftes van de eindgebruiker of -consument centraal gesteld en niet die van het projectteam. Deze 'outside' in plaats van 'inside out' benadering leidt tot onverwachte, innovatieve oplossingen voor je product-, service- of businessmodel. Ontdek in deze 2-daagse opleiding Design Thinking als manier van denken.

Doelstellingen

In deze opleiding leer je feilloos het Design Thinking-proces te doorlopen:

  • Je identificeert pijnpunten door de huidige situaties in kaart te brengen
  • Je verbindt deze pijnpunten met bestaande inzichten en onderzoeken
  • Je definieert een actiegerichte invulling van de noden die je identificeerde, met focus op je doel
  • Je gebruikt deze kennis voor ideegeneratie (brainstorming) en vertaalt de inzichten in storyboards en designconcepten

Resultaat na de opleiding: de aangereikte technieken tillen je ontwerpen naar een hoger niveau en helpen je om je ontwerp naar een specifiek actieplan voor jezelf en je team om te zetten.

Bestemd voor

De opleiding richt zich tot iedereen die complexe problemen op een creatieve manier in kaart wil leren brengen en oplossen:

  • UX en UI designers
  • marketeers
  • projectmanagers
  • productmanagers
  • business development managers
  • hr- en learning managers
  • client experience medewerkers

Programma

Intro

  • Wat is Design Thinking? Waarom spreekt iedereen hierover?

  • Traditioneel management versus design thinking: zijn er verschillen en welke? Welke denkwijze zit erachter?

Understand

1. Inzicht verzamelen: empathie voor de stakeholders

  • Verkrijg inzicht in gebruikers en hoe zij jouw product, service of bedrijf/departement ervaren
  • Kom zo dicht mogelijk bij je gebruiker d.m.v. scenario’s
  • Maak een As-is scenario (journey)
  • Waar loopt het fout voor de gebruiker? Identificeren van inefficiënties

2. Analyse en definitie van het probleem

  • Wat is het échte probleem voor de gebruiker? 
  • Heldere definitie van het probleem

 

Explore

3. Ideeën verzamelen

  • Visie van de toekomst: To-be scenario, Feature vs. Idea, 'Kinda-like' approach, Quick sketching tactics.
  • Je leert heel wat verschillende technieken en tools om deze visie te ontwikkelen.
  • Starten met een oplossing via ideeën genereren: hoe kun je veel en originele ideeën genereren?
  • Je hebt veel ideeën: wat nu?
  • Prioriteren en evalueren

4. Prototyping

  • Uitwerking van één of meerdere ideeën
  • Delen van mock-ups of storyboards met eindgebruikers

 

Materialize

5. Testen & implementeren

  • Test je idee met eindgebruikers
  • Creëer en behoud momentum. Maak een actieplan en start de implementatie

Docent(en)

cr-01848095
Kathleen Van den Keybus

Als UX expert ontwikkelt Kathleen Van den Keybus gebruiksvriendelijke digitale producten en diensten. Zij heeft ervaring in verschillende sectoren waaronder e-commerce, banking, financial reporting en verzekering. Haar expertise in user research, informatie architectuur, prototyping en usability testing deelt ze regelmatig in trainingen en coachings.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.