Met scenarioplanning en toekomstdenken kan je als manager of bedrijfsleider sterke en krachtige toekomstscenario’s ontwikkelen. En dat is nodig. Want door verschillende toekomstscenario’s in kaart te brengen voor je bedrijf, product of dienst, krijg je een beter zicht op de implicaties van je beslissingen, waardoor je vandaag betere strategische keuzes kan maken. Het resultaat: een strategie die bestand is tegen onverwachte marktveranderingen, waardoor je ‘wat nu’-scenario’s en plotse verrassingen vermijdt. Hoe ontwikkel je een toekomstscenario? In deze training ga je aan de slag met de principes van scenarioplanning en toekomstdenken.

Doelstellingen

Wat doe je in deze opleiding?

  • Je leert te denken in toekomstbeelden, systemen en alternatieve oplossingen.
  • Je leert een toekomstscenario te bouwen voor je product, bedrijf, instelling of sector op basis van 6 methodes.
  • Je ontwikkelt de vaardigheid om gecreëerde toekomstscenario's toe te passen als planningstool of innovatie-instrument.
  • Je bent in staat om het huidige beleid of de huidige strategie te toetsen aan mogelijke toekomstscenario's.

Het programma bevat een theoretische onderbouw en diverse praktische oefeningen verduidelijken de methodiek. Hierdoor ben je in staat om volgens een of meerdere toekomstdenkmethodes een beter beleid of betere visie uit te stippelen, nieuwe producten of diensten te ontwikkelen en de toekomst als een opportuniteit te zien.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot:

  • Zaakvoerders, bedrijfsleiders
  • Managers in marcom, innovatie, business development, sales, hr, product development, productmanagement
  • Beleidsverantwoordelijken binnen overheden, beroepsfederaties, non-profitinstellingen

 

Programma

  • Inleiding en begripsbepaling
  • Historische bepalende toekomstdenkers
  • Waarom toekomstdenken?
  • Een mindsetshift
    • Denken in toekomsten: Forecasten en Backcasten met oefeningen
    • Denken in onzekerheden: What if?, met oefening
    • Denken in alternatieven: Opposite Thinking, met oefening
    • Denken in systemen
  • Andere methodes om toekomstgericht te denken:
    • Stakeholderanalyse + oefening
    • De Delphi-methode
    • De Future Wheel-methode en oefening
    • Intuïtieve toekomstscenario’s
    • Analytische toekomstscenario’s
    • Roadmapping

Docent(en)

cr-00115803
Bert van Thilborgh

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Extra:

U kunt deze opleiding klassikaal volgen of online in een Virtual Classroom. Onze online omgeving is perfect geschikt voor het organiseren van opleidingen op afstand. Het biedt veel interactiemogelijkheden tussen de docent en de deelnemers, zoals de mogelijkheid tot vragen stellen, brainstorm met post-its, werken in subgroepen, … het kan net zo goed als in een klassikale opleiding maar dan online. Meer weten over opleidingen in onze Virtual Classroom omgeving? Raadpleeg onze Virtual Classroom pagina op https://opleidingen.ncoi.be/digitaal-leren/virtual-classrooms/ en ontdek de voordelen van een virtuele opleiding.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.