Slaagt je team, afdeling of bedrijf er niet in om zijn doelstellingen te bereiken? Ook al doet iedereen daarvoor zijn uiterste best? Dan ontbreekt het je wellicht aan een heldere strategie. Want alleen met een strategisch plan bundel je alle inspanningen voor een gezamenlijke doelstelling. Om een duurzame strategie te ontwikkelen, volg je een nauwgezette methode. Die vereist specifieke vaardigheden, zoals relevante gegevens verzamelen en strategisch nadenken, analyses uitvoeren en gefundeerde keuzes maken, implementatieplannen en meetinstrumenten toepassen. Deze opleiding brengt je die allemaal bij. Net zoals cruciale managementvaardigheden zoals leiderschap en teamwork, communicatie en changemanagement. Je maakt kennis met een waaier aan werkmethoden en modellen. Die pas je meteen toe op concrete casestudy’s en groepsopdrachten. Door te luisteren naar de positieve ervaringen van je medecursisten (Appreciative Enquiry), verzamel je een schat aan best practices.

Doelstellingen

Door je strategie vanuit de praktijk te ontwikkelen, leer je het best wat een strategisch plan inhoudt. Na de eerste opleidingsdag krijg je een opdracht die aansluit bij je dagelijkse praktijk. Daardoor oefen je op dag 2 meteen je nieuwe vaardigheden en profiteer je van de expertise van de docent en de feedback van je medecursisten.

Je verlaat deze opleiding met een toolbox vol werkmodellen en stappenplannen. Daaruit put je naar believen om in je eigen organisatie:

  • succesvolle strategieën te ontwikkelen
  • een strategisch plan te implementeren
  • langetermijnstrategieën succesvol te verankeren

Kortom: je gaat meteen aan de slag met je strategische uitdaging.

Bestemd voor

Deze opleiding is bedoeld voor iedere professional die strategische en tactische keuzes moet maken én die met succes wil realiseren, zoals:

  • zaakvoerders
  • ondernemers
  • beslissingsnemers
  • afdelingsverantwoordelijken
  • businessunitmanagers
  • leidinggevenden
  • stafmedewerkers
  • business development managers
  • projectmanagers
"

Zeer beknopte opleiding in 2 dagen. Ik ben onder de indruk van de ervaring en openheid van dhr. Weemaes. Zijn stijl is om iedereen met elk woord in te nemen en niet los te laten tot de cursus gedaan is. Dhr. Weemaes was in elk opzicht erg professioneel en toegankelijk voor alle soorten vragen of overleg waarvoor dank! Belangrijk is ook dat wij enkele tips naar tools hebben meegekregen die wij verder kunnen opzoeken (vb ishikawa problem solving tool) en ook tips naar lectuur om verder onze inzichten te verdiepen in bepaalde topics of theoriën.

"
Alena Kristofova, procurement manager, Algist Bruggeman
"

Sterke praktijk en theoretische kennis van Eddy, boeiend uiteengezet. Duidelijke opbouw van de cursus. Deze opleiding draagt bij om onderscheid te kunnen maken tussen tactische doelstellingen en strategische doelstellingen. Ze bieden me ook een framework om deze ook beter uit te werken en te reflecteren naar het groter geheel.

"
Inez Feyen, back office manager, Wolters Kluwer Belgium
"

Deze opleiding geeft een goede introductie tot de verschillende technieken die gebruikt kunnen worden bij het ontwikkelen van een strategie. Op basis van deze opleiding komt men te weten wie de grote denkers zijn betreffende strategie en waar zij voor staan.

"
Renzo Lylon, consultant onderzoek, Smals
"

De opleiding was volledig. Er werd een goed evenwicht bewaard tussen de theorie en voorbeelden uit de praktijk. De docent kan duidelijk beroep doen op een rijke ervaring, wat zeer verrijkend was voor niet alleen de cursus zelf, maar ook voor het ondersteunen van de debatten.

"
Goedele Moons, beleidsadviseur hr, Federale Politie
"

Voor al wie een strategie wil/moet bedenken en daar geen achtergrondkennis van heeft of niet weet hoe daaraan te beginnen, is dit een snelle en uitstekende opleiding.

"
Jonas Boets, stationmanager VTMKzoom, VMMa Vlaamse Media Maatschappij

Programma

In twee dagen een onderscheidende strategie leren ontwikkelen

MODULE 1: FUNDAMENTEN

  • Wortels en belang van strategie vanuit de praktijk
  • Soorten, niveaus en dimensies (Minzberg)
  • Strategische levenscyclus
  • Eigenschappen van een goede strategie
  • Het geheim van topstrategen
  • Operationeel, tactisch en strategisch plan
  • Een winnende visie en missie in lijn met de waarden van je bedrijf

MODULE 2: ANALYSE EN KEUZES

Externe analyse

  • Omgevingsfactoren: DEPEST-model
  • Marktfactoren
  • Concurrentiefactoren: Porter

Interne analyse

  • Organisatie: structuur, processen, competenties, cultuur en waarden
  • Marketing: portfolioanalyse

Strategische modellen

  • SWOT-model en SWOT-matrix
  • Porter, Ansoff, Treacy en Wiersema
  • Hulpmiddelen voor keuzes op het vlak van waarden, cultuur, duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid ...

MODULE 3: TACTISCHE VERTALING

  • Doelstellingen die leiden tot succes: SMART/SPORT/AMORE/MAGIE
  • Van doelstellingen naar actieplannen en scenario’s
  • Van bedrijfsplannen naar afdelings- of functionele strategieën
  • Prestatie- en meetindicatoren: Kaplan/Norton, balanced scorecard, 3 P’s
  • Bestendigen van de strategische methode

MODULE 4: IMPLEMENTATIE EN INTEGRATIE

  • Succesvol veranderen: invloedstijlen en achtfasenplan (Kotter)
  • Implementeren
  • Meten en bijsturen: PDCA – Deming
  • Integratie van continue strategisch planning in managementmodel (EFQM)
  • Strategie ontwikkelen: uitdagingen, tendensen en nieuwste gedachtestromen

Docent(en)

cr-00010535
Kris Bonner

Trainer/coach in operationeel, project/programma en strategisch management

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.