Trendwatching of het detecteren van trends is top of mind bij bedrijven. Want inzicht in de laatste trends geeft heel wat opportuniteiten voor de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of marketingcampagnes. En daarnaast is het vaak het startschot voor innovatietrajecten. Trendwatcher Bert van Thilborgh deelt zijn ervaringen en leert jou de fundamentele basisregels en modellen om zelf aan de slag te gaan. Want vaak ontbreekt het aan een 'frame of reference' om trends te spotten of de juiste handvatten om trends te analyseren en te clusteren. Of nog belangrijker: de tools om trends toe te passen op nieuwe producten, diensten, strategieën of visies.

Doelstellingen

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je weet wat trends zijn, hoe ze ontstaan en evolueren en hoe je ze kan detecteren en inpassen in een breder trendkader.
  • Je kan zelf trends gebruiken binnen een trendradar en trendcanvasmodel.

Na deze opleiding zal je automatisch meer gebruik gaan maken van trends als kennis- en inspiratiebron voor de ontwikkeling van een strategische visie, een businessidee, een nieuw product of dienst of als vertrekpunt voor marketing-, pr- en reclame- of communicatiecampagnes.

Bestemd voor

Deze opleiding is een must voor:

  • marketeers
  • productmanagers
  • CEO's & zaakvoerders
  • R&D-medewerkers en -managers
"

Een goed inzicht gekregen in van waar trends (kunnen) komen, hoe trends evolueren en wat de belangrijkste stappen zijn in het omgaan met trends. Bovendien een mooi overzicht gekregen van verschillende trendbronnen, die heel bruikbaar kunnen zijn om nuttige informatie te verzamelen. De lesgever is gepassioneerd en motiveert om verder aan de slag te gaan met de opgedane kennis.

"
Sabine Volckaert, packaging teamleader, Puratos NV/SA
"

Voor mij was dit totaal nieuw en de opleiding heeft me zeker de basisprincipes bijgebracht en voldeed daarmee zeker aan mijn verwachtingen. Zeer goede opleiding maar er moet veel gezien worden in een beperkte tijd.

"
Lieve De Keyser, directeur, Prebes

Programma

Deze cursus gaat voor een dubbel doel: detecteren van trends én het leren implementeren van deze trends op nieuwe producten of diensten.

A. Deel I

  • Begrippenkader: trends, coolhunts, rage, mode, hype
  • Hoe ontstaan trends?
  • Waar vinden we trends: trends scannen en bronnenonderzoek
  • Oefeningen op bronnenonderzoek
  • Hoe evolueren trends? Trendmaturiteitsmodellen
  • Trendfactoren DESTEP
  • De trendpiramide
  • Oefeningen op het begrijpen en toepassen van trends binnen de trendpiramide
  • Trendframes en wat het betekent
  • Toepassingen van trends in tijd, ruimte en domein

B. Deel II

  • Individuele oefening: trenddetectie in de eigen sector
  • Welke trendimplementaties passen jouw concurrenten toe?
  • Trendevaluaties op opportuniteiten binnen tijd, ruimte en domein
  • De trendradar:
    • Tool om trend insights te plotten
    • Individuele oefening: de trendradar als tool voor een nieuw idee, een nieuwe visie, een nieuw product of service of een compleet nieuw business model
  • Het trendcanvas:
    • Hoe bouw je een trendcanvas op?
    • Analyseren en toepassen
  • Leer zelf uw trendcanvas op te bouwen voor een innovatief idee, visie, product/dienst of businessmodel
  • Hoe je nieuwe trendidee presenteren en implementeren?

Docent(en)

cr-00115803
Bert van Thilborgh

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Extra:

Geboeid door trendanalyse en de mogelijkheden voor uw business? Bekijk dan zeker ook de opleiding ‘Toekomstdenken en scenarioplanning’. Een praktische tweedaagse om een toekomstgerichte strategie uit te werken, te anticiperen op toekomstscenario's en invulling te geven aan 'wat als...' vragen.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Ontdek alle strategie en innovatie opleidingen

Het ruime en gevarieerde aanbod opleidingen rond strategie en innovatie biedt u de nodige inzichten en vaardigheden om uw organisatie op lange termijn te versterken.