Hoe leg je de vinger op zwakke plekken én kansen in je organisatie? Hoe breng je procesverbeteringen het best in kaart? Welke tools zijn beschikbaar? Die tools en een waaier aan businessanalysetechnieken krijg je in module 1 van de opleiding aangereikt.

Doelstellingen

In deze opleiding krijg je inzicht in de manier waarop je een succesvolle behoefteanalyse uitvoert. Je leert de belangrijkste en enkele minder bekende technieken pragmatisch toe te passen en gaat aan de slag met modellen om een businessmodel en waardepropositie visueel voor te stellen.

Je gaat na deze training naar huis met alle skills die een businessanalist nodig heeft én je bent in staat om ze te gebruiken in de praktijk.

Pluspunten

NCOI Learning is erkend door het Project Management Institute als Registered Education Provider. Voor deze training kunnen PDU's aangevraagd worden.

Uw resultaten

  • Theoretische onderbouw voor uw expertise

Businessanalyse is bij uitstek een discipline voor professionals met een brede blik. Alleen door een holistisch onderzoek van álle bedrijfsprocessen is diepgaande verbetering mogelijk. Daarom beperkt deze opleiding zich niet tot één ‘gouden methode’. U maakt kennis met een waaier van business analyse-technieken.

  • Het resultaat?

U kiest na deze opleiding in elke situatie de juiste business analyse-technieken. Zo geeft u een stevige theoretische onderbouw aan uw adviezen én verhoogt u uw professionele uitstraling.

Bestemd voor

Deze opleiding business analyse-technieken is een aanrader voor iedereen die businessanalyse in zijn of haar takenpakket heeft. Dus niet alleen fulltime businessanalisten, maar ook:

  • enterprise architects
  • functionele analisten
  • leden van BPM-projectgroepen
  • projectmanagers en -sponsors
  • business process eigenaars
"

De opleiding was duidelijk, to the point en praktisch bruikbaar!

"
Philippe Vandevyver, productmanager, Uitgeverij Vanden Broele
"

Ik vond het een leerrijke opleiding met een zeer bekwame docent en zeer duidelijke en praktische aanpak. De opleiding voldeed ten zeerste aan mijn verwachtingen. De verschillende methodieken zullen bruikbaar zijn bij het intern verzamelen van onze BR's.

"
Tess Aernouts, medewerker, Baloise Insurance

Programma

1. Positionering van businessanalyse

  • Wat is businessanalyse? Wat zijn de ingrediënten?
  • Wat is jouw strategische, tactische en operationele rol als businessanalist?
  • Hoe ziet het 3D Enterprise Blueprinting Model eruit?
  • Hoe ga je van businessanalyse over businesscase naar functionele analyse?

2. Business Model Canvas Diagrams

  • Waarom dit model?
  • De BMC template
  • De betekenis van de 9 onderdelen van de template
  • Hoe vul je het canvas op de juiste manier in?
  • Casestudy, demo en oefeningen

3. Value Proposition Canvas

  • Waarom dit model?
  • De VPC template
  • De betekenis van de 6 onderdelen van de template
  • Hoe vul je het canvas op de juiste manier in?
  • Casestudy, demo en oefeningen

4. Kano Diagrams

  • Betekenis en gebruik van het diagram
  • Klantentevredenheid in kaart brengen: hoe doe je dat?
  • Casestudy, demo en oefeningen

5. Force Field Diagrams

  • Betekenis en gebruik van het diagram
  • Hoe bouw je het Force Field diagram stap voor stap op?
  • Analyse van het diagram
  • Software tools
  • Casestudy, demo en oefeningen

6. Brown Paper Session

  • Wat is een brown paper session en hoe verloopt die in de praktijk?
  • Welke softwaretools bestaan er?
  • Zijn er ook alternatieven beschikbaar?
  • Casestudy's, demo's en oefeningen

7. Mindmaps

  • Hoe maak je een Mind Map: normal, review en brainstorm mode?
  • Wat zijn de troeven van mindmaps?
  • Welke softwaretools bestaan er?
  • Casestudy, demo en oefeningen

8. SWOT-analyse van een project

  • Onthul de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een project door de juiste vragen te stellen.
  • Hoe los je problemen op en maak je kansen waar? Welke resources heb je daarvoor nodig?
  • Een 'doe-niets'-scenario… kan dat wel?
  • Go of no-go? Pluk de vruchten van een duidelijke definitie van je businesscase.

Docent(en)

D_01423.jpg
Christian Gijsels

Christian Gijsels is founder en CEO van GIJSELSDOTCOM. Met zijn bedrijf begeleidt hij ondernemingen in hun digitale transformatie. Voorheen werkte hij als director bij KPMG en bij de Cronos Holding waar hij verantwoordelijk was voor de consulting groep The Business Analysts, een groep van een 30-tal functionele analisten en projectmanagers. Christian behaalde zijn Master in Computer Technology aan het LUC en is tevens Certified Advanced Consulting Skills (KPMG Verona), Certified PDN (Consulting Problem Solving), Certified Teacher bij IBM Belgium, Internal Auditor Quality System ISO 9001:2000 (SGS Belgium), Certified Scrum Master bij Scrum Alliance en Certified BPMN business analyst bij BPMInstitute.org.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Extra:

Wilt u meer weten over de methodes en technieken om requirements correct te modelleren en noteren? Volg dan zeker de opleiding ‘Business analyse technieken: modelleren en realiseren van requirements’.

 

U kunt deze opleiding klassikaal volgen of online in een Virtual Classroom. Onze online omgeving is perfect geschikt voor het organiseren van opleidingen op afstand. Het biedt veel interactiemogelijkheden tussen de docent en de deelnemers, zoals de mogelijkheid tot vragen stellen, brainstorm met post-its, werken in subgroepen, … het kan net zo goed als in een klassikale opleiding maar dan online. Meer weten over opleidingen in onze Virtual Classroom omgeving? Raadpleeg onze Virtual Classroom pagina op https://opleidingen.ncoi.be/digitaal-leren/virtual-classrooms/ en ontdek de voordelen van een virtuele opleiding.

Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data