Als er één constante is binnen bedrijven en organisaties is het wel dat niets hetzelfde blijft: de concurrentie komt met een nieuwe strategie, de consument wil een hipper product, of de subsidies en regelgeving wijzigen.

Changecommunicatie: is iedereen mee?

Vaak worden er dan structurele veranderingen doorgevoerd en wordt de communicatiedienst ingeschakeld om draagvlak te regelen. In de hoop dat alle weerstand verdwijnt. Maar is het zo simpel? Lukt dat echt?

Communicatie: sleutel tot een succesvol verandertraject

In deze eendaagse opleiding gaan we dieper in op processen die aan de basis liggen van veranderingstrajecten. Het programma is erg praktisch en reikt concrete ideeën en middelen aan om communicatie succesvol in te zetten bij veranderingen in organisaties.

Bestemd voor

Iedereen die betrokken is bij verandertrajecten in de organisatie :

  • communicatiemedewerkers en -managers
  • hr-medewerkers en -managers
  • projectleiders van een changetraject
"

De opleiding is overzichtelijk, relevant, direct toepasbaar, leuke lesvorm en heeft duidelijk cursusmateriaal. De docente weet zeer goed praktijkervaring te combineren met de kunst van het vertellen/lesgeven. Heel inspirerend, hoog kennisniveau, afwisselende didactische lesvormen.

"
Kobe Verheyen, adviseur PR & Communicatie, Graydon Belgium
"

Pluspunten van de opleiding: praktische tips - stappenplan - leuke leermethodes - passie van docente. Martine heeft een duidelijke passie voor interne communicatie!

"
Silke Dewulf, communicatiemedewerker, ADMB Logistiek

Programma

Regelt u het draagvlak?

We gaan dieper in op de strategische bijdrage van de communicatieprofessional bij veranderingsprocessen. Centraal staan allereerst de reflectie op eigen positie en rol. Waarom tonen mensen weerstand? Hoe buigt u die om naar engagement?

1. Soorten verandering en de rol van communicatie daarbij

  • Structuurverandering, reorganisatie, fusie
  • Cultuurverandering
  • Herpositionering

2. Rol van de communicatiemedewerker als change agent

  • Strategisch adviseur
  • Coach
  • Facilitator
  • Producent
  • Reflectie op eigen positie

3. De interne communicatie middelenmix

  • De trap van Quirke
  • Analyseren van de traditionele communicatiemiddelen
  • Verkennen van online communicatiemiddelen
  • Inspireren door creatieve communicatiemiddelen

4. 10 do's-and-don’ts bij changecommunicatie

Work to do

De ontwikkeling van een eigen strategie en aanpak staan centraal. U leert om een volwaardige gesprekspartner te zijn voor het management als het gaat om de rol van interne communicatie bij organisatieveranderingen.

1. Learning by doing: aan de slag met uw eigen case en persoonlijk werkboek

  • Een eigen strategie ontwikkelen aan de hand van een concrete case
  • Storytelling bij interne communicatie
  • Een eigen interne communicatiemix uitwerken
  • Presentatie en reflectie over de aanpak
  • Good en bad practices

Docent(en)

d_04095
Jeroen Naudts

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie. In zijn advies en analyse staat altijd de mens centraal. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op social media en influencerrmarketing.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data