Als er een constante is binnen bedrijven en organisaties, is het wel dat niets hetzelfde blijft: de concurrentie komt met een nieuwe strategie, de consument wil een hipper product of de subsidies en regelgeving wijzigen. Changecommunicatie: is iedereen mee? In deze opleiding van 1 dag ga je dieper in op processen die aan de basis liggen van veranderingstrajecten. Het programma is erg praktisch en reikt concrete ideeën en middelen aan om communicatie succesvol in te zetten bij veranderingen in organisaties.

Doelstellingen

In deze opleiding van 1 dag duik je in de rol van change agent en ontdek je hoe je het verschil kan maken met impactvolle interne en externe communicatie. Je leert ook hoe je jezelf het best als strategisch adviseur opstelt voor het management en hoe je een goede communicatiemix uitwerkt.

Na de opleiding kan je communicatie zinvol en succesvol inzetten bij veranderingstrajecten.

Bestemd voor

Deze opleiding richt zich tot iedereen die betrokken is bij veranderingstrajecten in de organisatie:

  • communicatiemedewerkers en -managers
  • hr-medewerkers en -managers
  • projectleiders van een veranderingstraject
"

De opleiding is overzichtelijk, relevant, direct toepasbaar, leuke lesvorm en heeft duidelijk cursusmateriaal. De docente weet zeer goed praktijkervaring te combineren met de kunst van het vertellen/lesgeven. Heel inspirerend, hoog kennisniveau, afwisselende didactische lesvormen.

"
Kobe Verheyen, adviseur PR & Communicatie, Graydon Belgium
"

Pluspunten van de opleiding: praktische tips - stappenplan - leuke leermethodes - passie van docente. Martine heeft een duidelijke passie voor interne communicatie!

"
Silke Dewulf, communicatiemedewerker, ADMB Logistiek
"

Prima lesgeefster! Zeer goede opleiding m.b.t. inhoud, maar ook de didactische aanpak.

"
Koen De Bock, afgevaardigd bestuurder, Ecoso
"

Ik vond de docente echt TOP! Doordat we met een kleine groep deelnemers waren, kon ze perfect inspelen op vragen en noden. Dat deed ze trouwens met verve. En wat een expertise! Ik heb het gevoel dat ik met heel bruikbare antwoorden op mijn vragen vertrokken ben en dat ik onze interne communicatie meteen naar een hoger niveau kan tillen. De opleiding bood zowel een theoretische basis als praktische toepassingen, waardoor ik meteen na de opleiding klaar ben om al het geleerde in de praktijk om te zetten.

"
Ellen Burton, communicatieverantwoordelijke, Verzekeringskantoor Van Dessel

Programma

Regel jij het draagvlak?

We gaan dieper in op de strategische bijdrage van de communicatieprofessional bij veranderingsprocessen. Centraal staan allereerst de reflectie op eigen positie en rol. Waarom tonen mensen weerstand? Hoe buig je die om naar engagement?

1. Soorten verandering en de rol van communicatie daarbij

  • Structuurverandering, reorganisatie, fusie
  • Cultuurverandering
  • Herpositionering

2. Rol van de communicatiemedewerker als change agent

  • Strategisch adviseur
  • Coach
  • Facilitator
  • Producent
  • Reflectie op eigen positie

3. De mix van interne communicatiemiddelen

  • De trap van Quirke
  • Analyseren van de traditionele communicatiemiddelen
  • Verkennen van online communicatiemiddelen
  • Inspireren door creatieve communicatiemiddelen

4. 10 do's-and-don’ts bij changecommunicatie

Work to do

De ontwikkeling van een eigen strategie en aanpak staan centraal. Je leert om een volwaardige gesprekspartner te zijn voor het management als het gaat om de rol van interne communicatie bij organisatieveranderingen.

1. Learning by doing: aan de slag met je eigen case en persoonlijk werkboek

  • Een eigen strategie ontwikkelen aan de hand van een concrete case
  • Storytelling bij interne communicatie
  • Een eigen interne communicatiemix uitwerken
  • Presentatie en reflectie over de aanpak
  • Good en bad practices

Docent(en)

d_04095
Jeroen Naudts

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie. In zijn advies en analyse staat altijd de mens centraal. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op social media en influencermarketing.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 806 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Leden van ‘Vonk (Netwerk voor interne Communicatie)’ krijgen 10% korting.

Partner(s)

Inschrijven

Data