De mens is een zeer creatief en vindingrijk wezen, dat op zoek gaat naar oplossingen wanneer de nood het hoogst is. We zijn op ons best wanneer we geconfronteerd worden met een zware crisis. De pandemie heeft onze organisaties gedwongen om zichzelf heruit te vinden. We gingen in lockdown en zochten naar manieren om onze dienstverlening anders te organiseren, de klanten te blijven bedienen en de productie te vrijwaren. Het is duidelijk dat we uit deze ervaring lessen kunnen trekken.

De inrichting van de “post-Corona” werkomgeving is vooral gericht op uitwisseling en ontmoeting. Onze organisaties worden verplicht om hun werkelijke werkplekbehoeften in kaart te brengen en hun kantooromgevingen radicaal te herdefiniëren. De nieuwe kantooromgevingen moeten inspelen op de nood aan flexibiliteit. Het is nutteloos om grote, lege landschapskantoren te huren, te onderhouden en te verwarmen. De crisis accelereerde de zoektocht naar een multifunctionele, aantrekkelijke en vooral duurzamere werkomgeving waarin de wendbare organisatie zich optimaal kan ontplooien.

De nood aan een kantoor blijft voor de meeste organisaties bestaan, maar het kantoor zal een andere functie krijgen en beantwoorden aan nieuwe criteria. Het principe van een vaste werkplek per persoon wordt definitief losgelaten in functie van de projectmatige werking en de flexibiliteit. De werknemer kiest een werkplek naargelang zijn of haar activiteiten. Kantoren bieden veel meer variatie. Naast de klassieke vergaderzalen zorgen gezellige overleglounges, stand-up meeting rooms, tribunes voor plenaire sessies, brainstormruimtes, conference rooms om op afstand te vergaderen en koffiezones voor een uitdagende interactieomgeving. De werkplek wordt een aantrekkelijk uithangbord voor de organisatie.

Het kantoor is niet langer een “dossierfabriek” maar het wordt een hub gericht op het ontmoeten van collega’s, partners en klanten. Concentratiewerk en dossierwerk kunnen voornamelijk thuis gebeuren en dit impliceert dat we minder vierkante meters zullen nodig hebben. Door de dalende nood aan kantooroppervlakte komt er geld vrij. Geld dat we kunnen investeren in optimale voorzieningen om vanop afstand samen te werken.

Bestemd voor

Elke professional met verantwoordelijkheden op het vlak van facility management is van harte welkom op deze opleiding.

Programma

De opleiding is gericht op Facility managers, HR mensen en C-levels die de opdracht kregen om hun huidige werkomgeving te herbekijken. Tijdens de opleiding komen vele concrete voorbeelden uit de actuele situatie aan bod. De volgende vragen worden beantwoord:

Hoe bepalen we onze toekomstige werkpleknoden?

  • Paradigma’s bij het denken over de werkomgeving
  • Bepalen van typische profielen in onze organisatie
  • Bepalen van de optimale werkplekkenmix en ratio

Hoe kunnen we onze werkomgeving future proof inrichten?

  • Voor- en nadelen van een activiteitsgebonden concept
  • Een werkplekconcept op maat van uw organisatie
  • Pragmatische maatregelen in de werkomgeving

Hoe kunnen we onze mensen begeleiden doorheen dit proces?

  • Basisprincipes veranderingsmanagement in de werkomgeving
  • Psychologie van de gebruiker, sturen van gedrag
  • Het evenwicht tussen telewerk en kantoorwerk

 

Docent(en)

D_02568.jpg
Anton Maes

Anton Maes is zaakvoerder van Brainmove, een advieskantoor gespecialiseerd in changemanagement en strategische werkplekontwikkeling. Vóór hij Brainmove opstartte, begeleidde Anton gedurende 10 jaar change- en communicatieprojecten bij GDF Suez. Zijn master in organisatiepsychologie gaf hem inzicht in het functioneren van teams en organisaties. Latere opleidingen scherpten zijn change- en communicatietalent aan.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 431 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, live webinars en congressen. Meer info vindt u hier.
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data