Deze praktijkopleiding focust op de specifieke kerntaken en competenties van facility managers. Een goede facility manager en/of -medewerker is van vele markten thuis. Hij of zij is niet alleen een geboren organisator, maar ook een gedreven people manager, aankoper en onderhandelaar. Daarnaast heeft hij of zij de nodige technische bagage. Als je jezelf wilt ontwikkelen tot een toonaangevend professional in facility management, dan is deze opleiding een uitstekende keuze.

Doelstellingen

In deze opleiding leer je probleemstellingen te definiëren, relevante informatie te verzamelen en structureren en zelfstandig een beleidsplan vorm en inhoud te geven.

Na deze 4-daagse opleiding kan je:

  • Zelfstandig een facilitair beleidsplan opstellen
  • Facilitaire processen beheren en verbeteren
  • Je leveranciers beter managen en aansturen op extra klanttevredenheid

Bestemd voor

Elke professional met verantwoordelijkheden op het vlak van facility management is van harte welkom op deze opleiding. Onmisbaar als verkenning voor de startende facility-managementmedewerker, ideaal als opfrissing voor ervaren professionals.

"

Ondanks de online sessie heeft de docent ons toch weten te boeien gedurende de hele lestijd. Een hele sterke prestatie! Mijn felicitaties!

"
anoniem
"

Ik was geboeid van het begin tot het einde. Meer dan geslaagde opleiding voor mij!

"
anoniem
"

Heel goede, grappige en aangename lesgever. Hij wist (ondanks een virtual classroom) de aandacht van iedereen erbij te houden!! Als ik vroeger op school meer van zulke leraars had gehad, had ik ongetwijfeld nog veel langer naar school gegaan :-) 10/10!

"
anoniem
"

Zeer goede en duidelijke informatie. Heel veel praktische tips van de docenten en ook veel uitwisseling tussen de verschillende deelnemers.

"
Annick Teughels, hospitality & facility manager, Moore Belgium
"

Erg interessante opleiding waarbij voldoende interactie in verwerkt was. De opleiding is naar mijn mening echt bestemd voor mensen binnen die sector die graag opnieuw eens terugkijken naar de basisprincipes. Voor onervaren personen is de kunst om veel nieuwe informatie op korte tijd te verwerken. Het was aangenaam dat er bij elke lesdag nieuwe docenten aan bod kwamen. Dit maakt het geheel nog interessanter.

"
Thomas Vereman, coördinator technische dienst, Gemeente Wemmel

Programma

DAG 1: STRATEGISCH FACILITY MANAGEMENT

1. Scope van facility management

  • Soft facility management
  • Hard facility management

2. Facilitaire strategie

  • Visie, missie, opdracht, doel
  • Facilitaire concepten
  • Formuleren facilitaire strategie
  • Business continuity

3. Facilitair financieel management

  • Budget facility management
  • Tarifering, doorberekening, calculatie
  • Financieel beleid voor facility management

4. Een facilitair businessplan schrijven

  • Randvoorwaarden businessplan facility management
  • Scenarioanalyse
  • Schrijven van businessplan facility management

5. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen

 

DAG 2: INTERNE FACILITAIRE ORGANISATIE & FACILITAIRE STURING

1. Inrichting facilitaire organisatie

  • Facilitaire functies
  • Spelregels: centraal of decentraal?
  • Inrichten klantrelatie: front, back

2. Inrichting facilitaire processen

  • Facilitaire ketens
  • Klachtenmanagement
  • Communicatie facility management
  • Building Management Systems

3. Vraagmanagement

  • Facilitair klantenplatform
  • Stakeholdermanagement
  • Strategische, tactische en operationele behoeftebepaling

4. Service Level Agreements (SLA's)

  • Inhoud SLA
  • Bonus-malus
  • KPI's

5. Facility management vanuit operationeel oogpunt

  • Afroepen, bestellen, factureren
  • Controle, opvolging, kwaliteitsmeting
  • Taken, bevoegdheden

6. Klantentevredenheid

  • Interne klant: wie?
  • Hoe meten? Wat meten?
  • Onderzoek klantenbeleving

7. Kwaliteit en performance management

  • Het facilitair dashboard
  • Balanced scorecard
  • Strategische, tactische en operationele facility managementperformance

8. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen (vervolg)

 

DAG 3: EXTERNE FACILITAIRE ORGANISATIE

1. Outsourcing, shared services, regie, integrated facility management

  • Organisatiemodellen: heden en toekomst, voor- en nadelen
  • Shared services
  • Regiemodel
  • Total facility management, integrated facility management

2. Inkoop van facilitaire diensten

  • Wel of niet uitbesteden?
  • Sourcingstrategie
  • Inkoopproces
  • Contracten met toeleveranciers
  • Wel of niet prestatiegericht?
  • Complementorship

3. Leveranciersmanagement

  • Contractmanagement
  • Kennismanagement
  • Auditmanagement
  • Managementinformatie

4. Contractbeheer

  • Cao n° 32bis

5. Facility management & Dienst Preventie en Bescherming op het Werk

  • Preventieadviseur
  • CPBW
  • Omgaan met vakbond
  • Wetgeving van toepassing (KB, HACCP, milieuwetgeving)
  • PMV-PPD

6. De verhouding van facility management tot hrm, ICT en andere departementen

  • Stakeholders
  • Dienstenmanagement
  • Link met hrm en ICT

7. Marketing van facilitaire diensten

  • Vermarkten van facility managementorganisatie en -diensten
  • Bouwen aan het imago van facility management
  • Innovatie en duurzaam facility management

8. Toepassing in eigen organisatie

  • Oefeningen (vervolg)

 

DAG 4: Werkplekontwikkeling en change

1. Werkplekstrategie

  • Historiek van de werkomgeving
  • Meten is weten
  • Profielanalyse
  • Ontwerp van de werkomgeving
  • Werkplektypes en concepten

2. Zin en onzin van het nieuwe werken

  • Definitie
  • Aspecten van het nieuwe werken
  • Gedrag in de werkomgeving

3. Veranderingsmanagement

  • Definities en methodiek
  • Ontwikkelen van een begeleidingstraject
  • Uitwerken van het changeplan
  • Uitwerken van het communicatieplan

Docent(en)

D_02568.jpg
Anton Maes

Anton Maes is zaakvoerder van Brainmove, een advieskantoor gespecialiseerd in changemanagement en strategische werkplekontwikkeling. Vóór hij Brainmove opstartte, begeleidde Anton gedurende 10 jaar change- en communicatieprojecten bij GDF Suez. Zijn master in organisatiepsychologie gaf hem inzicht in het functioneren van teams en organisaties. Latere opleidingen scherpten zijn change- en communicatietalent aan.

Lees meer
Guy Vanhoorde

Guy Vanhoorde is departementshoofd bij Stadsbestuur Gent.

Lees meer
Koen Neve

Koen Neve is facilitair directeur in het AZ Nikolaas (Sint-Niklaas). Daarvóór was Koen consultant op het vlak van facilitair management en organisatieverandering voor ondernemingen in de chemische, farmaceutische, bank- en voedingssector. Hij is trainer bij o.a. NCOI Learning en VOKA.

Lees meer
Koen Somers

Koen Somers is Head Of Sales and Marketing bij Priva Building Automation Belgium.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 2 381 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Accreditatie:
  • VOV Vlaams Opleidingsverlof, 32 uren (In aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Inschrijven

Data

Download de brochure 'Facility management van A tot Z'

met een volledig overzicht van alles wat u moet weten over deze opleiding.