Durft u een 'klantenwinstgevendheidsanalyse' van uw klantenportefeuille te maken? Tot uw verbazing zult u merken dat uw grootste klanten niet steeds uw meest winstgevende klanten zijn. Dat uw trouwste klanten of uw best verkopende producten misschien verlieslatend zijn ... Dat kleine klanten of onderschatte verkoopskanalen misschien wél structureel bijdragen tot de winst van uw organisatie ...
Niet al uw klanten zijn hetzelfde. Er zijn klanten waar u meer tijd moet in steken omdat ze bijvoorbeeld bij elke factuur opmerkingen hebben, omdat ze elke week willen bevoorraad worden met dozen in plaats van een grotere levering per maand op een pallet, ... Al deze elementen zorgen voor complexiteit en vereisen flexibiliteit van uw kant. Dit noemen we ‘cost-to-serve’ en vertegenwoordigt vaak een aanzienlijke verborgen kost die ervoor zorgt dat zelfs uw grootste klanten aan het einde van de rit misschien verlieslatend blijken te zijn. En hetzelfde kan gesteld worden van uw producten, uw verkoopskanalen, ...
Zorg dat u uw verlieslatende en winstgevende klanten/producten/kanalen kunt onderscheiden!
Zorg dat u elke maand weet welke klanten/producten/kanalen verlieslatend zijn en waar u écht waarde genereert. Met andere woorden: Ontdek uw profit improvement opportunities.
Beschikken over deze juiste informatie levert een onmiddellijk concurrentieel voordeel waarmee u de beste beslissingen kunt nemen die uw winst zullen verhogen.
Dit noemen we de analyse van uw 'cost-to-serve'.