Deze training volgt de chronologie van een audit: van interview over onderhandelingen, vergaderingen, het schrijven van rapporten, tot de presentatie ervan. Hebt u hierbij de volgende 7 regels onder de knie, dan geeft u gegarandeerd elke audit een surplus.
1. Communiceer constructief
Zo legt u de basis voor een sterke vertrouwensrelatie met uw klant.
- Welke rol speelt de bedrijfscultuur in de communicatielijnen van een organisatie?
- Wie zijn uw meest voorkomende gesprekspartners?
- Hoe behoudt u een constructieve houding tijdens de audit die vaak als indringend wordt ervaren?
2. Interview doelgericht
Verzamel zo snel mogelijk de informatie die u nodig heeft, binnen de beperkte tijdsspanne die u toegemeten krijgt om uw audit uit te voeren.
- Hoe detecteert u de juiste gesprekspartners?
- Welke vraagstellingen helpen u bij het verzamelen van de nodige informatie?
- Welke technieken kunt u toepassen om de verzamelde informatie te toetsen (herformuleren, doorvragen, reflecteren, ...),
3. Meet u een assertieve houding aan
Weet op een open en assertieve manier de doelstellingen van uw audit voorop te zetten. Een middel om uw onafhankelijke positie te bewaken.
- Hoe assertief kunt u zijn? Waar liggen de grenzen?
- Hoe zegt u 'neen' op een aanvaardbare manier?
- Hoe gaat u om met uw 'controlerende' imago?
- Op welke manier geeft en krijgt u feedback?
4. Onderhandel doeltreffend
Zo bereikt u voor uzelf en uw klant een win-winresultaat.
- Hoe past uw strategie in het soort onderhandeling?
- Hoe documenteert u uw onderhandelingsargumenten?
- Wanneer wisselt u bepaalde informatie uit?
- Hoe verkent u de verschillende onderhandelingsposities?
- Hoe komt u tot een aanvaardbaar akkoord voor uw klant?
5. Vergader efficiënt en effectief
Zo leidt u elke meeting naar een resultaat.
- Wanneer is een vergadering noodzakelijk?
- Welke soort vergadering leidt tot welk resultaat?
- Hoe realistisch is de agenda van de vergadering?
- Welke rol spelen voorzitter, deelnemer en notulist?
6. Schrijf helder en gestructureerd
Uw rapporten zijn uw visitekaartje. Enkele richtlijnen in businesswriting maken uw rapporten onmiddellijk heel wat inzichtelijker.
- Hoe structureert u de vergaarde informatie?
- Welke onderdelen onderscheidt u?
- Waar plaatst u conclusies, verantwoordingen, samenvattingen?
7. Presenteer overtuigend, op maat van uw publiek
Stem uw boodschap af op maat van de doelgroep en maak dat iedereen u verstaat.
- Welk soort publiek hebt u voor u? Wat spreekt hen aan?
- Welk doel wilt u bereiken met uw presentatie?
- Welke hulpmiddelen kunt u inschakelen?
- Hoe helder en zelfzeker komt u over?
- Hoe kan uw houding, uw stem en taalgebruik bijdragen tot uw overtuigingskracht?
- Hoe gaat u om met vragen van uw toehoorders?