Wat maakt jouw audit beter dan die van een ander? Je uitgebreide vakkennis? Uiteraard. Daarnaast spelen echter ook je communicatieve vaardigheden een cruciale rol. Je manier van informatie inwinnen, conclusies neerschrijven en resultaten presenteren ... beïnvloeden in grote mate de kwaliteit van je audit. Wil je die vaardigheden trainen en verbeteren? Dat kan in deze opleiding.

Doelstellingen

In deze opleiding train je de specifieke vaardigheden die je in staat stellen het verschil te maken tussen een degelijke en een voortreffelijke audit.

  • Tijdswinst: doelgerichte vragen en efficiënte vergaderingen leveren je sneller de informatie die je nodig hebt.
  • Kwaliteitsvolle rapporten: met glasheldere conclusies legt je exact de vinger op de wonde.
  • Duidelijke en overtuigende presentaties: tot wie je je ook richt, van magazijnier tot CEO, van ondernemingsraad tot aandeelhoudersvergadering, jouw betoog blijft hen boeien.
  • Gedegen onderhandelingen: in het belang van jouw klant ben je een tactische en doordachte onderhandelaar.

Na deze opleiding sta je stevig in je schoenen op vlak van efficiënte communicatie en overtuigingskracht.

Pluspunten

De ontwikkeling en de voorbereiding van deze opleiding ontstond door praktische input van diverse bedrijfsrevisors en auditors, wat dit echt tot een training op maat van de auditor maakt.

"

Cursus boordevol tips en tricks die makkelijk en effectief kunnen toegepast worden in de communicatie met anderen. Docent is duidelijk een rot in het vak en weet dit boeiend over te brengen.

"
Luc Tops, medewerker Interne Audit, Stater Belgium
"

Je verlaat deze praktische opleiding met een vat vol handige tips waaruit je kan putten volgens je persoonlijke behoeften. Communicatietips die je overal en altijd kan gebruiken. Deze twee dagen hebben een grote positieve impact en laten mij toe om mijn werkpunten aan te scherpen.

"
Peter Coppens, permanent controller (Finance), Crelan
"

Deze cursus dwingt je om naar jezelf te kijken door een andere bril. Praktische cursus met een inhoud waar je iets aan hebt!

"
Nordine Arraudi, interne auditor, ING België
"

Deze training, gegeven door een ware professional, heeft mij toegelaten een zelfevaluatie uit te voeren. Op bepaalde punten kwam ik tot het besluit goed te handelen, op andere kreeg ik de nodige tips om mijn vaardigheden aan te scherpen. Past volledig in een ruimer management opleidingstraject, los van audit.

"
Tom Vermeire, senior manager audit, Record Bank

Programma

Deze training volgt de chronologie van een audit: van interview over onderhandelingen, vergaderingen, het schrijven van rapporten, tot de presentatie ervan. Heb je hierbij de volgende 7 regels onder de knie, dan geef je gegarandeerd elke audit een surplus.

1. Communiceer constructief

Zo leg je de basis voor een sterke vertrouwensrelatie met je klant.

  • Welke rol speelt de bedrijfscultuur in de communicatielijnen van een organisatie?
  • Wie zijn jouw meest voorkomende gesprekspartners?
  • Hoe behoud je een constructieve houding tijdens de audit, die vaak als indringend wordt ervaren?

2. Interview doelgericht

Verzamel zo snel mogelijk de informatie die je nodig hebt, binnen de beperkte tijdsspanne die je toegemeten krijgt om de audit uit te voeren.

  • Hoe detecteer je de juiste gesprekspartners?
  • Welke vraagstellingen helpen je bij het verzamelen van de nodige informatie?
  • Welke technieken kun je toepassen om de verzamelde informatie te toetsen (herformuleren, doorvragen, reflecteren ...)?

3. Meet je een assertieve houding aan

Weet op een open en assertieve manier de doelstellingen van je audit voorop te zetten. Een middel om jouw onafhankelijke positie te bewaken.

  • Hoe assertief kun je zijn? Waar liggen de grenzen?
  • Hoe zeg je 'nee' op een aanvaardbare manier?
  • Hoe ga je om met jouw 'controlerende' imago?
  • Op welke manier geef en krijg je feedback?

4. Onderhandel doeltreffend

Zo bereik je voor jezelf en je klant een win-winresultaat.

  • Hoe past je strategie in het soort onderhandeling?
  • Hoe documenteer je jouw onderhandelingsargumenten?
  • Wanneer wissel je bepaalde informatie uit?
  • Hoe verken je de verschillende onderhandelingsposities?
  • Hoe kom je tot een aanvaardbaar akkoord voor je klant?

5. Vergader efficiënt en effectief

Zo leid je elke meeting naar een resultaat.

  • Wanneer is een vergadering noodzakelijk?
  • Welke soort vergadering leidt tot welk resultaat?
  • Hoe realistisch is de agenda van de vergadering?
  • Welke rol spelen voorzitter, deelnemer en notulist?

6. Schrijf helder en gestructureerd

Je rapporten zijn jouw visitekaartje. Enkele richtlijnen in businesswriting maken je rapporten onmiddellijk heel wat inzichtelijker.

  • Hoe structureer je de vergaarde informatie?
  • Welke onderdelen onderscheid je?
  • Waar plaats je conclusies, verantwoordingen, samenvattingen?

7. Presenteer overtuigend, op maat van je publiek

Stem je boodschap af op maat van de doelgroep en maak dat iedereen je verstaat.

  • Welk soort publiek hebt je voor je? Wat spreekt hen aan?
  • Welk doel wil je bereiken met je presentatie?
  • Welke hulpmiddelen kun je inschakelen?
  • Hoe helder en zelfverzekerd kom je over?
  • Hoe kan jouw houding, je stem en taalgebruik bijdragen tot je overtuigingskracht?
  • Hoe ga je om met vragen van toehoorders?

Docent(en)

D_03530.jpg
Henri Breuls

Henri Breuls is zelfstandig consultant, gespecialiseerd in hr-interim-management, organisatieadvies en lean management. Voordien had hij diverse managementfuncties in de gezondheidszorg, de dienstensector en de luchtvaartsector. Zijn aanpak: een mix van doorleefde praktijk en theorie. Vanuit zijn ervaring doorspekt hij de trainingen met levensechte voorbeelden en cases.

Lees meer

Praktische informatie

Prijs: 1 506 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Extra:

Het is niet noodzakelijk om eerst de basisopleiding audit te volgen. Alle opleidingen kunnen perfect afzonderlijk van elkaar gevolgd worden.

Indien u echter geen basiskennis heeft, is het raadzaam om eerst de basisopleiding te volgen.

Als u meerdere opleidingen wenst te volgen, is er een combi-tarief van toepassing.

Accreditatie:
  • IBR Instituut van de Bedrijfsrevisoren, 14 uren
  • ITAA Institute for Tax Advisors & Accountants, 14 uren (In aanvraag)
Incompany: Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? En trekt u liever niet naar een andere plaats? Breng de opleiding naar uw afdeling of onderneming: handig! Bovendien spitst de trainer zich dan toe op uw situatie, op uw sector en op de vragen van uw medewerker. Vraag uw incompany opleiding aan.

Als u meerdere modules combineert, gelden speciale voordeeltarieven, afhankelijk van de totaliteit van het aantal dagen. Zo betaalt u voor 3 dagen: 1917 EUR, 4 dagen: 2381 EUR, 5 dagen: 2791 EUR, 6 dagen: 3032 EUR, 7 dagen: 3316 EUR, 8 dagen: 3674 EUR.

Inschrijven

Data

Advies op maat

kristof
Advies nodig over een van deze opleidingen?

Kristof Van den Langenbergh
Productmanager
Tel. +32 15 79 16 67
kvandenlangenbergh@ncoi.be

Lees meer