Tijdens dit seminarie komen pure retail vraagstukken aan bod die zich in het kader van toenemende online verkoop en omnichannel strategie als meer stellen.

Bestemd voor

  • advocaten
  • magistraten
  • bedrijfsjuristen

Programma

 Keuze distributiemodel: welk (juridisch) distributiemodel past het best?

  • Selectieve of exclusieve distributie, franchise, agentuur, concessie, consignatie of andere?
    • Hoeveel directe invloed wil ik hebben op de verkoopsmethode en strategie van mijn distributeur?
    • Welke investeringen willen en kunnen mijn distributeurs dragen?
    • Wat past best binnen omni-channel aanpak?
  • Verkopen op marktplatformen (amazon, bol.com, …): voor- en nadelen. Is er nieuw evenwicht in de relatie tussen retailer en platformen mogelijk sinds de Verordening (EU) 2019/1150 van 20 juni 2019 ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten.
  • De rol van prijsvergelijkingswebsites en prijs pariteitsclausules (Booking.com case).
  • De impact van 2 jaar van de Verordening nr. 2018/302 inzake 'geoblocking' waarbij u als retailer niet mag discrimineren ten aanzien van cliënteel uit de verschillende lidstaten, met verschillende nationaliteit, enz.?

 

Online binnen het eigen netwerk

  • Hoe kan ik mijn online (prijs)strategie best vorm geven in het licht van recente zaken zoals Coty, Guess en e-commerce rapport van de Europese Commissie?
  • Concurrentie binnen eigen netwerk? Kan ik als leverancier/wholesaler/franchisegever/producten zelf rechtstreeks online verkopen of is dit contractbreuk ten aanzien van mijn partners (agenten, franchisenemers, distributeurs, …)?
  • Wat te verwachten van de herziening van de Verordening nr. 330/2010 na de eerste openbare raadpleging (en het 'Inception Impact Assessment' van 23 oktober 2020)? Zijn er wijzigingen te verwachten in de regels omtrent verticale prijsbinding, (post)contractuele niet-concurrentiebedingen?

 

Belang precontractuele informatie

  • Wat zijn de belangrijkste lessen na 15 jaar toepassing van de wet op de precontractuele informatie van toepassing op commerciële samenwerkingsovereenkomsten?
  • Wat zijn de meest voorkomende problemen die leiden tot (pre)contractuele aansprakelijkheid?
  • Welke impact heeft de B2B wet op de toepassing van deze wet?

Docent(en)

michel-segers
Michel Segers

Michel Segers is advocaat bij FLINN, en is lid (expert) van de Arbitragecommissie ter beoordeling van de wet op de precontractuele informatie (FOD Economie) en is tevens lid van de Distribution Commission van AIJA (International Association of Young Lawyers).

Lees meer

Abonnementen M&D Seminars

laptop_hamer_abonnementen-md_istock-1138859232

M&D Seminars biedt twee verschillende abonnementsformules aan, waardoor u extra voordelig kunt bijleren. Met deze opleidingsformules spijkert u continu uw kennis bij op een voordelige manier.

Praktische informatie

Prijs: 205 EUR (excl btw)

De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaalt u zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

  • Tot 30% subsidie met kmo-portefeuille op klassikale opleidingen, virtual classrooms en live webinars. Meer info vindt u hier.
Documentatie:

U kunt bij inschrijven bij EXTRA voor volgende supplementen kiezen

- Uitgeprinte versie van documentatie: 30 EUR supplement (excl. btw)

Accreditatie:
  • OVB Orde van Vlaamse Balies, 4 punten
  • IBJ Instituut voor Bedrijfsjuristen, 4 punten
Incompany:

Inschrijven

Data