Ondanks de fundamentele kritiek vanwege de Raad van State blijft de beoogde uniforme regeling van de gevolgen van de Covid-19-crisis voorlopig uit

Volgende opmerkingen werden door de Raad van State geformuleerd:

  • de regeling heeft een retroactieve werking aangezien de schadeveroorzakende feiten zich al hebben voorgedaan en de opdrachtnemer al de verplichting had om hiervan kennis te geven aan de aanbesteder. 
  • de regeling die een eventuele schadevergoeding op forfaitaire wijze begrenst, houdt een beperking van het eigendomsrecht in zoals bedoeld in artikel 1 van het Eerste Protocol bij het EVRM inhoudt
  • het wetsvoorstel behandelt ongelijke gevallen op gelijke wijze doordat er slechts in eenzelfde forfaitaire vergoedingsregeling voor overheidsopdrachten in een zeer groot aantal sectoren wordt voorzien alsook doordat het schadevergoedingssysteem voor een veelheid aan mogelijke situaties steeds voorziet in een beperking van maximaal 1% van de waarde van de nog uit te voeren prestaties.
  • het voorstel om de schadevergoedingsregeling van artikel 38/9 AUR op retroactieve wijze te wijzigen zal tot gevolg hebben dat een onderscheiden regeling geldt in functie van het wettelijk kader dat van toepassing is op de betrokken overheidsopdracht. En dit zonder redelijke verantwoording.

In navolging van deze fundamentele kritiek zijn er op de website van de Belgische kamer een reeks amendementen aangaande het wetsvoorstel tot beperking van de toepassing van artikel 38/9 AUR in het kader van de COVID-19-crisis verschenen. 

Hiermee wordt het onderscheid in behandeling voor de opdrachten die onder de ‘oude’ wetgeving overheidsopdrachten verholpen, doch niet aan de overige kritiek …

Volledig artikel en bron: GD&A advocaten

Gerelateerde opleidingen

Tijdens de live webinar Overheidsopdrachten krijgt u een rechtspraakoverzicht met recente hogere rechtspraak over 2019-2020

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect